۱۵۸۵

الحَقُّ المَعلومُ غَيرُ الزَّكاةِ

الكتاب :

وَ الَّذِينَ فِي أمْوالِهِم حَقٌّ مَعلُومٌ * لِلسّائلِ والْمَحرُومِ».۱

الحديث :

۷۷۸۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :و لكِنَّ اللّه َ عزّ و جلّ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ حُقوقا غَيرَ الزَّكاةِ. فقالَ عزّ و جلّ : «و الَّذِينَ في أمْوالِـهِم حَقٌّ مَعلومٌ» . فالحَقُّ المَعلوم مِن غَيرِ الزَّكاةِ. و هُو شيءٌ يَفرِضُهُ الرجُلُ على نفسِهِ في مالِهِ. يَجِبُ علَيهِ أن يَفرِضَهُ على قَدْرِ طاقَتِهِ و سَعَةِ مالِهِ. فَيُؤَدِّيَ الذي فَرَضَ على نَفسِهِ إن شاءَ في كُلِّ يَومٍ. و إن شاءَ في كُلِّ جُمُعَةٍ. و إن شاءَ في كُلِّ شَهرٍ.۲

۱۵۸۵

حقّ معلوم غير از زكات است

قرآن :

«و آنان كه در اموالشان حقّى است معلوم. براى گدا و محروم».

حديث :

۷۷۸۸.امام صادق عليه السلام :ليكن خداوند عزّ و جلّ در داراييهاى توانگران بجز زكات. حقوقى ديگر واجب و مقرّر كرده و فرموده است : «و آنان كه در اموالشان حقّى است معلوم،» بنا بر اين. حقّ معلوم و معيّن كه چيزى جز زكات مى باشد. آن است كه هر كس وظيفه خود مى داند از مالش بپردازد. او بايد به اندازه توان و وسع مالى كه دارد، آن مقدار را بر خود واجب شمارد. و بسته به ميل خودش، هر روز يا هر جمعه يا هرماه بپردازد.


1.. المعارج : ۲۴. ۲۵.

2.الكافي : ۳/۴۹۸/۸.