۸۴۰۹.تنبيه الخواطر عن عياضِ بنِ حمّاد :قلتُ : يا رسولَ اللّه ِ. صَلَّى اللّه ُ علَيكَ. الرَّجُلُ مِن قَومي يَسُبُّني و هُو دُوني فهَل عَلَيَّ بَأسٌ أن أنتَصِرَ مِنهُ ؟ فقالَ : المُتَسابّانِ شَيطانانِ يَتَعاوَيانِ و يَتَهاتَرانِ.۱
۸۴۱۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ غَلَبَ ألأَمُهُما.۲
۸۴۱۱.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ( ـ لَمّا رَأى رَجُلَينِ يَتَسابّانِ ـ ) : البادِي أظلَمُ. و وِزرُهُ و وِزرُ صاحِبِهِ علَيهِ ما لَم يَعتَدِ المَظلومُ.۳
۸۴۱۲.عنه عليه السلام :ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ انحَطَّ الأعلى إلى مَرتَبةِ الأسفَلِ.۴
۸۴۱۳.عنه عليه السلام ( ـ في رَجُلَينِ يَتَسابّانِ ـ ) : البادِي مِنهُما أظلَمُ. و وِزرُهُ و وِزرُ صاحِبِهِ علَيهِ ما لَم يَعتَذِرْ إلى المَظلومِ.۵
۱۷۲۵
جَزاءُ مَن سَبَّ الأنبِياءَ وَ الأوصِياءَ
۸۴۱۴.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :مَن سَبَّ نَبيّا مِنَ الأنبياءِ فاقتُلُوهُ. و مَن سَبَّ وَصِيّا فقد سَبَّ نبيّا.۶
۸۴۰۹.تنبيه الخواطر به نقل از عياض بن حمّاد :عرض كردم : اى رسول خدا! درود خدا بر تو باد. مردى از قوم و قبيله من كه از من دون پايه تر است، به من ناسزا مى گويد. آيا اشكال دارد من هم به تلافى اين كار، او را دشنام دهم؟ پيامبر فرمود : دو كس كه يكديگر را ناسزا گويند، دو شيطانند كه به يكديگر پارس مى كنند و به جان هم مى افتند.
۸۴۱۰.امام على عليه السلام :هيچ دو نفرى يكديگر را ناسزا نگفتند مگر آن كه پست ترينشان چيره گشت.
۸۴۱۱.امام كاظم عليه السلام ( ـ آن گاه كه دو مرد را ديد كه به يكديگر ناسزا مى گ ) فرمود : آغاز كننده ستمكارتر است و گناه طرف مقابل نيز به گردن اوست. تا زمانى كه ستمديده زياده روى نكند.
۸۴۱۲.امام كاظم عليه السلام :هيچ گاه دو نفر به يكديگر ناسزا نگفتند مگر اين كه آن يك كه برتر است به مرتبه آن كه فروتر است سقوط كرد.
۸۴۱۳.امام كاظم عليه السلام ( ـ درباره دو نفر كه به يكديگر ناسزا بگويند ـ ) فرمود : آن كه آغاز كرده ستمكارتر است و تا زمانى كه از ستمديده پوزش نخواهد. گناه او نيز به گردن وى باشد.
۱۷۲۵
كيفر كسى كه انبيا و اوصيا را دشنام دهد
۸۴۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه يكى از پيامبران را دشنام دهد. او را بكشيد. و هركه يكى از اوصيا[ى آنان ]را دشنام گويد بى گمان يكى از پيامبران را دشنام داده باشد.
1.. تنبيه الخواطر : ۱/۱۱۱.
2.غرر الحكم : ۹۶۰۲.
3.. تحف العقول : ۴۱۲.
4.أعلام الدين : ۳۰۵.
5.. الكافي : ۲/۳۶۰/۴.
6.الأمالي للطوسي : ۳۶۵ / ۷۶۹.