(انظر) الصديق : باب ۲۱۷۱. ۲۱۷۲.

۱۵۶۴

أنواعُ الأرواحِ

۷۷۰۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ في قولِهِ تعالى : {Q} «و السّابِقُونَ السّابِقُ ) : أمّا ما ذَكَرَهُ اللّه ُ جلّ و عزّ مِنَ السابِقِينَ السابِقِينَ. فإنّهم أنبياءٌ مُرسَلُونَ و غيرُ مُرسَلِينَ. جَعَلَ اللّه ُ فيهِم خَمسَةَ أرواحٍ : رُوحَ القُدُسِ. و رُوحَ الإيمانِ. و رُوحَ القُوَّةِ. و رُوحَ الشَّهوَةِ. و رُوحَ البَدَنِ.۱

۷۷۰۲.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ لجابرٍ حينَ سألَهُ عن مَعرِفةِ العالِمِ ـ ) : إنّ في الأنبياءِ و الأوصياءِ خَمسَةَ أرواحٍ. رُوحُ القُدُسِ. و رُوحُ الإيمانِ. و رُوحُ الحَياةِ، و رُوحُ القُوَّةِ، و رُوحُ الشَّهوَةِ، فَبِرُوحِ القُدُسِ ـ يا جابرُ ـ عَرَفُوا ما تَحتَ العَرشِ إلى ما تَحتَ الثَّرى. يا جابرُ إنَّ هذهِ الأربعَةَ أرواحٌ يُصِيبُها الحَدَثانُ إلاّ رُوحَ القُدُسِ فإنّها لا تَلهُو و لا تَلعَبُ.۲

۱۵۶۴

انواع روحها

۷۷۰۱.امام على عليه السلام ( ـ درباره آيه «و پيشتازانِ سبقت گيرنده همان مقرّبا ) فرمود : و اما سخن خداوند عزّ و جلّ درباره پيشتازان سبقت گيرنده ؛ آنان پيامبرانِ مرسل و غير مرسل هستند. خداوند در آنان پنج روح نهاده است : روح القدس و روح ايمان و روح قدرت و روح شهوت و روح بدن.

۷۷۰۲.امام باقر عليه السلام ( ـ در پاسخ به سؤال جابر درباره شناخت عالم ـ ) فرمود : در انبيا و اوصيا پنج روح است : روح القدس. روحِ ايمان. روحِ زندگى. روحِ قدرت و روحِ شهوت. اى جابر! آنان به سبب روح القدس از مطالب و امور زير عرش تا زير خاك (از عرش تا فرش) آگاهند. اى جابر! اين چهار روح [ديگر] تحت تأثير شب و روز قرار مى گيرند. مگر روح القدس؛ زيرا آن، به سرگرمى و بازى نمى پردازد.


1.تحف العقول : ۱۸۹.

2.الكافي : ۱/۲۷۲/۲.