۱۵۴۴

آدابُ المُراقَبَةِ

۷۶۲۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ مِن وَصاياهُ لكُمَيلٍ ـ ) : يا كُميلُ. ما مِن حَرَكةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فيها إلى مَعرِفَةٍ.۱

۷۶۲۴.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :ثلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ مِن المؤمنينَ كانَ في كَنَفِ اللّه ِ... : مَن أعطى مِن نفسِهِ ما هُو سائلُهُم لنفسِهِ. و رجُلٌ لَم يُقَدِّمْ يَدا و لا رِجلاً حتّى يَعلَمَ أنّهُ في طاعَةِ اللّه ِ قَدَّمَها أو في مَعصِيَتِهِ. و رجُلٌ لَم يَعِبْ أخاهُ بِعَيبٍ حتّى يَترُكَ ذلكَ العَيبَ مِن نفسِهِ۲.۳

(انظر) الهوى : باب ۳۹۸۶.

۱۵۴۵

إحصاءُ المَساوِئِ

۷۶۲۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :على العاقِلِ أن يُحصِيَ على نفسِهِ مَساوِيَها في الدِّينِ و الرَأيِ و الأخلاقِ و الأدَبِ. فَيَجمَعَ ذلكَ في صَدرِهِ أو في كتابٍ و يَعمَلَ في إزالَتِها.۴

۱۵۴۴

آداب مراقبت

۷۶۲۳.امام على عليه السلام ( ـ در سفارش به كميل ـ ) فرمود : اى كميل! هيچ حركت و رفتارى نيست، مگر اين كه تو در آن به شناخت نيازمندى.

۷۶۲۴.امام زين العابدين عليه السلام :سه چيز است كه در هر مؤمنى وجود داشته باشد، آن مؤمن در پناه خداست... : [اول ]آن كه از جانب خود به مردم آن دهد، كه از آنان براى خود مى خواهد (انتظار دارد) و [دوم ]كسى كه دست و گامى پيش ننهد، مگر آن كه بداند در طاعت خدا پيش نهاده يا در معصيت او، [سوم ]مردى كه از برادر خود عيبى نگيرد. مگر آن كه پيشتر آن عيب را از خود دور كند.۵

۱۵۴۵

شمارش بديها

۷۶۲۵.امام على عليه السلام :بر خردمند است كه بديهاىِ دينى و فكرى و اخلاقى و تربيتى خود را شماره كند و آنها را در سينه خويش يا به صورت نوشته گرد آورد و در از بين بردن آنها بكوشد.


1.بحار الأنوار : ۷۷/۲۶۷/۱.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۱۴۰/۳۲.

3.قالَ أبو حامدٍ : النَّظَرُ الأوَّلُ للمُراقِبِ، نَظَرُهُ في الهِمَّةِ و الحركةِ : أ هِيَ للّه ِِ تعالى أو لِلهَوى... و أقَلُّ ما يَنكَشِفُ له في حَرَكاتِهِ أن يكونَ مُباحا و لكنّه لا يَعْنِيهِ فَيَتْرُكُهُ لقولِهِ صلى الله عليه و آله : «مِنْ حُسْنِ إسلامِ المَرْءِ تَرْكُهُ ما لا يَعْنِيهِ».مسند ابن حنبل : ۱/۴۲۹/۱۷۳۷. المحجّة البيضاء : ۸/۱۶۲.

4.بحار الأنوار : ۷۸/۶/۵۸.

5.ابو حامد غزّالى مى گويد : نخستين قدمى كه شخص مراقب بايد بردارد اين است كه ببيند آيا همّت و حركتش انگيزه خدايى دارد يا نفسانى... و كمترين نكته اى كه در حركات و رفتارهايش بر او مكشوف و معلوم مى شود اين است كه رفتارش مباح اما بى حاصل است. در اين صورت، آن رفتار را وا مى گذارد ؛ چرا كه آن حضرت فرموده است : «از نشانه هاى حُسن اسلام آدمى اين است كه آنچه را بيهوده است، ترك گويد».