۱۵۴۳

مَنِ اعتَدَلَ يَوماهُ

۷۶۲۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَنِ اعتَدَلَ يَوماهُ فهُو مَغبونٌ... و مَن كانَ غَدُهُ شَرَّ يَومَيْهِ فمَحرومٌ. و مَن لَم يُبالِ بما رُزِئَ مِن آخِرَتِهِ إذا سَلِمَتْ لَهُ دُنياهُ فهُو هالِكٌ. و مَن لَم يَتَعاهَدِ النَّقصَ مِن نفسِهِ غَلَبَ علَيهِ الهَوى. و مَن كانَ في نَقصٍ فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ.۱

۷۶۲۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَنِ اعتَدَلَ يَوماهُ فهُو مَغبونٌ. و مَن كانَ في غَدِهِ شَرّا مِن يَومِهِ فهُو مَفتونٌ. و مَن لَم يَتَفَقَّدِ النُقصانَ في نفسِهِ دام نَقصُهُ. و مَن دامَ نَقصُهُ فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ.۲

۷۶۲۲.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :مَنِ استَوى يَوماهُ فهُو مَغبونٌ. و مَن كانَ آخِرُ يَومَيهِ شَرَّهُما فهُو مَلعونٌ. و مَن لم يَعرِفِ الزِّيادَةَ في نفسِهِ فهُو في نُقصانٍ. و مَن كانَ إلى النُّقصانِ فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ مِنَ الحياةِ.۳

(انظر) عنوان ۳۸۴ «الغبن».

۱۵۴۳

هركه دو روزش يكنواخت باشد

۷۶۲۰.امام على عليه السلام :هر كه دو روزش يكسان باشد، مغبون است... و هر كه فردايش بدتر از ديروز او باشد، محروم است و هر كه چون دنيايش تأمين شود ديگر به خير آخرت خود اهميتى ندهد، هلاك است و هر كه به كاستى وجود خود رسيدگى نكند، خواهشهاى نفْس بر او چيره شود و هر كه در كاستى باشد، مرگ برايش بهتر است.

۷۶۲۱.امام صادق عليه السلام :هر كه دو روزش يكنواخت باشد مغبون است و هر كه فردايش بدتر از امروزش باشد فريب خورده است و هر كه كاستيهاى خود را جستجو نكند پيوسته در كاستى ماند و هر كه كاستى اش بپايد مرگ برايش بهتر است.

۷۶۲۲.امام كاظم عليه السلام :هر كه دو روزش برابر باشد. مغبون است و هر كه امروزش بدتر از ديروزش باشد ملعون (از رحمت حق به دور) است و هر كه پيشرفتى در وجود خود نبيند در كمبود به سر برد و هر كه در مسير كاستى باشد. مرگ براى او بهتر از زندگى است.


1.الأمالي للصدوق : ۴۷۷/۶۴۴.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۲۷۷/۱۱۳.

3.بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۷/۵.