۷۳۴۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إن كانَ الرِّزقُ مَقسوما فالحِرصُ لِما ذا ؟!۱
۱۴۸۵
سَعَةُ الرِّزقِ وَ الحُمقُ
۷۳۴۶.شرح نهج البلاغة : أوحَى اللّه ُ تعالى إلى بعضِ أنأ تَدرِي لِمَ رَزَقتُ الأحمَقَ ؟ قالَ : لا. قال : لِيَعلَمَ العاقِلُ أنّ طَلَبَ الرِّزقِ لَيسَ بِالاحتِيالِ.۲
۷۳۴۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :وُكِّلَ الرِّزقُ بِالحُمقِ. وَ وُكِّلَ الحِرمانُ بِالعَقلِ. و وُكِّلَ البَلاءُ بِالصَّبرِ.۳
۷۳۴۸.عنه عليه السلام :لو جَرَتِ الأرزاقُ بالألبابِ و العُقولِ. لَم تَعِشِ البَهائمُ و الحَمقى.۴
۷۳۴۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ اللّه َ تعالى وَسَّعَ أرزاقَ الحَمقى لِيَعتَبِرَ العُقَلاءُ و يَعلَمُوا أنّ الدنيا ليسَ يُنالُ ما فيها بِعَمَلٍ و لا حِيلَةٍ.۵
۷۳۴۵.امام صادق عليه السلام :اگر روزى مقدّر است. پس حرص زدن چرا؟!
۱۴۸۵
فراخى روزى و حماقت
۷۳۴۶.شرح نهج البلاغة :خداوند متعال به يكى از پيامبران خود وحى فرمود كه : آيا مى دانى چرا احمق را روزى مى دهم؟ عرض كرد : نه. فرمود : تا خردمند بفهمد كه روزى با چاره انديشى به دست نمى آيد.
۷۳۴۷.امام على عليه السلام :[گاه] روزى به حماقت وا نهاده است و محروميت به خردمندى و بلا به [اندازه ]صبر.
۷۳۴۸.امام على عليه السلام :اگر روزى ها به سبب بهره مندى از عقل و خرد مى رسيد، ديگر بهايم و احمقان زنده نمى ماندند.
۷۳۴۹.امام صادق عليه السلام :خداى تعالى روزى احمقان را فراخ گردانيد تا خردمندان درس عبرت بگيرند و بدانند كه دنيا نه با تلاش و كوشش به دست مى آيد و نه با زرنگى و تدبير.
1.الأمالي للصدوق : ۵۶/ ۱۲.
2.شرح نهج البلاغة : ۳/۱۶۰.
3.بحار الأنوار : ۷۲/۵۰/۶۲.
4.غرر الحكم : ۷۶۰۷.
5.بحار الأنوار : ۱۰۳/۳۴/۶۳.