۷۱۴۳.عنه عليه السلام :إنّي سَألْتُ اللّه َ في إسماعيلَ أن يُبقِيَهُ بَعدِي فَأبى، و لكنّهُ قد أعطانِي فيهِ مَنزِلةً اُخرى أنّهُ يكونُ أوَّلَ مَنشورٍ في عَشرَةٍ مِن أصحـابِهِ و مِنهُم عبدُ اللّه ِ بنُ شريكٍ و هُو صاحِبُ لِوائهِ.۱

۷۱۴۴.عنه عليه السلام :يَخرُجُ مَع القائمِ عليه السلام مِن ظَهرِ الكوفةِ سَبعٌ و عِشرونَ رجُلاً، خَمسَةَ عَشَرَ مِن قَومِ موسى عليه السلام الذينَ كانوا يَهدُونَ بالحَقِّ و بهِ يَعدِلُونَ. و سَبعةٌ مِن أهلِ الكَهفِ. و يُوشَعُ بنُ نُونٍ. و سَلمانُ. و أبو دُجانَةَ الأنصاريُّ. و المِقدادُ. و مالكٌ الأشتَرُ. فيكونونَ بينَ يَدَيهِ أنصارا و حُكّاما.۲

۱۴۴۶

الرَّجعَةُ لَيسَت عامَّةً

۷۱۴۵.الإمامُ الباقرُ و الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام ( ـ في قولِهِ تعالى : {Q} «و حَرامٌ عَلى قَريةٍ أهْ ) : كُلُّ قَريَةٍ أهلَكَ اللّه ُ أهلَها بالعَذابِ لا يَرجِعُونَ في الرَّجْعَةِ. فهذهِ الآيةُ مِن أعظَمِ الدّلالَةِ في الرَّجعَةِ ؛ لأنَّ أحَدا مِن أهلِ الإسلامِ لا يُنكِرُ أنَّ الناسَ كُلَّهُم يَرجِعُونَ إلى القيامةِ: مَن هَلَكَ و مَن لم يَهلِكْ. قولُهُ: «لا يَرجِعُونَ» أيضا عَنى في الرَّجعَةِ. فأمّا إلى القِيامةِ فيَرجِعُونَ حتّى يَدخُلُوا النارَ.۳

۷۱۴۳.امام صادق عليه السلام :از خداوند مسئلت كردم كه اسماعيل را بعد از من زنده بدارد. نپذيرفت اما اين منزلت را به من ارزانى داشت كه اسماعيل نخستين يار از ده ياور او (قائم عليه السلام ) باشد كه زنده مى شوند. يكى ديگر از آن ياوران. عبد اللّه بن شريك است كه پرچمدار وى است.

۷۱۴۴.امام صادق عليه السلام :همراه قائم عليه السلام بيست و هفت نفر از پشت كوفه ظهور مى كنند. پانزده تن آنان از قوم موسى عليه السلام هستند، همانان كه به راه حق هدايت مى كردند و به عدالت داورى مى كنند ؛ هفت نفر از اصحاب كهف هستند و نيز يوشع بن نون و سلمان و ابو دجانه انصارى و مقداد و مالك اشتر كه همگى در خدمت او و از ياران و كارگزاران وى هستند.

۱۴۴۶

همگانى نبودن رجعت

۷۱۴۵.امام باقر و امام صادق عليهما السلام ( ـ درباره آيه «و [اهل ]قريه اى را كه به هلاكت رسان ) فرمودند : هر قومى كه خداوند با عذاب نابود كرده باشد، در هنگام رجعت، بر نمى گردند. اين آيه، بزرگترين دليل بر رجعت است ؛ زيرا هيچ مسلمانى منكر بازگشت همه مردم در قيامت نيست. چه آنهايى كه با عذاب به هلاكت رسيده اند و چه آنهايى كه هلاك نشده باشند. پس. مقصود از اين سخن خداوند متعال كه «بازگشتى ندارند» رجعت است. اما در قيامت، دوباره زنده مى شوند تا[به كيفر گناهان خود] به دوزخ روند.


1.. بحار الأنوار : ۵۳/۷۶/۸۲.

2.بحار الأنوار: ۵۳/۹۰/۹۵.

3.تفسير القمّيّ : ۲/۷۶.