۷۱۱۶.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :علّةُ تحريمِ الرِّبا : إنّما نَهَى اللّه ُ عزّ و جلّ عَنهُ لِما فيهِ مِن فسادِ الأموالِ. لِأنّ الإنسانَ إذا اشتَرى الدِّرهَمَ بالدِّرهَمَينِ كانَ ثَمَنُ الدِّرهَمِ دِرهَما و ثَمَنُ الآخَرِ باطِلاً. فَبَيْعُ الرِّبا و شِـراؤهُ وَكْـسٌ على كلِّ حالٍ على المُشتَرِي و على البائعِ. فَحَظَرَ اللّه ُ تبارَكَ و تعالى على العِبادِ الرِّبا لِعِلِّةِ فَسادِ الأموالِ.۱

۱۴۳۸

ما يوجِبُ الارتِطامَ فِي الرِّبا

۷۱۱۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَعاشِرَ الناسِ. الفِقهَ ثُمَّ المَتجَرَ. و اللّه ِ لَلرِّبا في هذِهِ الاُمَّةِ أخفى من دَبِيبِ النَّملِ عَلى الصَّفا.۲

۷۱۱۶.امام رضا عليه السلام ( ـ درباره علّت تحريم ربا ـ ) فرمود : خداوند عزّ و جلّ ربا را حرام فرمود ؛ چون مايه بر باد رفتن اموال مى شود ؛ زيرا وقتى انسان يك درهم را به دو درهم بخرد، بهاى آن درهم [كه خريده ]يك درهم است و درهم ديگر [كه داده ]بيهوده و بيجاست. پس خريد و فروش ربوى در هر حال موجب نقصان و زيان براى خريدار و فروشنده است. بنا بر اين. خداوند تبارك و تعالى ربا خوارى را بر بندگان ممنوع ساخت ؛ چون مايه تباه شدن اموال مى گردد.

۱۴۳۸

عوامل آلوده شدن به ربا

۷۱۱۷.امام على عليه السلام :اى مردم! ابتدا احكام. سپس تجارت! به خدا قسم كه ربا در ميان اين امّت، نا پيداتر از حركت مورچه بر روى تخته سنگ سياه است.


1.بحار الأنوار : ۱۰۳/۱۱۹/۲۳. انظر تمام الحديث.

2.بحار الأنوار : ۱۰۳/ ۱۱۷/۱۶.