۱۳۸۵
آثارُ الذُّنوبِ فِي البَرِّ وَ البَحرِ
الكتاب :
ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ و الْبَحرِ بِما كَسَبَتْ أيْدِي النّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ».۱
الحديث :
۶۸۵۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنّه ما مِن سَنَةٍ أقَلَّ مَطَراً مِن سَنَةٍ. و لكنّ اللّه َ يَضَعُهُ حيثُ يشاءُ. إنّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا عَمِلَ قَومٌ بالمعاصِي صَرَفَ عَنهُم ما كانَ قَدَّرَ لَهُم مِنَ المَطَرِ.۲
(انظر) الفساد : باب ۳۱۵۲. الخالق : باب ۱۱۰۸.
۱۳۸۶
آثارُ الذُّنوبِ عَلى غَيرِ فاعِلِها
۶۸۵۲.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :الذَّنبُ شُؤمٌ على غيرِ فاعِلِهِ. إن عَيَّرَهُ ابتُلِيَ. و إنِ اغتابَهُ أثِمَ. و إن رَضِيَ بهِ شارَكَهُ.۳
(انظر) الفساد : باب ۳۱۵۲. ۳۱۵۳.
۱۳۸۷
الذُّنوبُ الَّتي لَها آثارٌ مَخصوصَةٌ
۶۸۵۳.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :الذُّنوبُ التي تَرُدُّ الدعاءَ: سُوءُ النِيَّةِ، و خُبثُ السَّرِيرَةِ، و النِّفاقُ مَع الإخوانِ، و تَركُ التَّصديقِ بالإجابَةِ. و تأخِيرُ الصلواتِ المَفروضاتِ حتّى تَذهَبَ أوقاتُها. و تَركُ التّقرُّبِ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ بالبِرِّ و الصَّدقَةِ. و استِعمالُ البَذاءِ. و الفُحشُ في القَولِ.۴
۱۳۸۵
آثار گناهان در خشكى و دريا
قرآن :
«به سبب اعمال مردم. فساد در خشكى و دريا آشكار شد تا به آنان جزاى بعضى از كارهايشان را بچشاند. باشد كه باز گردند».
حديث :
۶۸۵۱.امام باقر عليه السلام :هيچ سالى كم بارش تر از سال ديگر نيست. بلكه خداوند باران را هر جا كه خواهد مى باراند. [اما] هر گاه مردمى مرتكب گناهان شوند. خداوند عزّ و جلّ بارانى را كه براى آنان مقدّر كرده بود، از ايشان باز دارد.
۱۳۸۶
آثار گناهان بر روى غير گنهكاران
۶۸۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گناه براى غير گنهكار [نيز ]شوم است ؛ [زيرا] اگر با گنهكار مخالفت كند. گرفتار شود. اگر از او غيبت كند گنهكار شود و اگر به گناه رضايت دهد، در آن شريك شود.
۱۳۸۷
گناهانى كه آثار خاصى دارند
۶۸۵۳.امام زين العابدين عليه السلام :گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى كنند عبارتند از : بد نيّتى. خبث باطن. دورويى با برادران. باور نداشتن به اجابت دعا. به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد. تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكوكارى و صدقه. بد زبانى و زشت گويى.
1.الروم : ۴۱.
2.بحار الأنوار : ۷۳/۳۲۹/۱۲.
3.الفردوس : ۲/۲۴۹/۳۱۶۹.
4.معاني الأخبار: ۲۷۱/۲.