۱۳۵۰

ما يوجِبُ دَوامَ الذِّكرِ

۶۶۸۷.بحار الأنوار :في حديثِ المعراجِ : يا أحمَدُ... دُمْ على ذِكرِي. فقالَ : يا ربِّ. و كيفَ أدُومُ على ذِكرِكَ ؟ فقالَ : بالخَلوَةِ عنِ الناسِ. و بُغضِكَ الحُلوَ و الحامِضَ. و فَراغِ بَطنِكَ و بَيتِكَ مِنَ الدنيا.۱

۶۶۸۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن أحَبَّ شيئاً لَهِجَ بِذِكرِهِ.۲

(انظر) باب ۱۳۳۸. الغفلة : باب ۳۰۵۰.
باب ۱۳۵۱.

۱۳۵۱

مَوانِعُ الذِّكرِ

الكتاب :

إنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ و الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ والْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكرِ اللّه ِ وَ عَنِ الصّلاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ».۳

الحديث :

۶۶۸۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لَيسَ في الجَوارِح أقَلُّ شُكراً مِنَ العَينِ. فلا تُعطُوها سُؤلَها فَتَشغَلَكُم عن ذِكرِ اللّه ِ.۴

۱۳۵۰

عوامل مداومت بر ذكر

۶۶۸۷.بحار الأنوار :در حديث معراج آمده است : اى احمد!... بر ياد من مداومت كن. عرض كرد : پروردگارا ! چگونه ياد تو را مداومت بخشم؟ فرمود : با خلوت گزينى از مردم و بيزارى از ترش و شيرين و تهى داشتن شكم و خانه ات از دنيا.

۶۶۸۸.امام على عليه السلام :هركه چيزى را دوست بدارد. ياد آن ورد زبانش شود.

۱۳۵۱

موانع ذكر خدا

قرآن :

«شيطان مى خواهد با شراب و قمار ميان شما كينه و دشمنى افكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. آيا بس مى كنيد؟».

حديث :

۶۶۸۹.امام على عليه السلام :در ميان اعضاى بدن ناسپاس تر از چشم وجود ندارد ؛ پس. خواسته هاى آن را برآورده مسازيد كه شما را از ياد خدا باز مى دارد.


1.بحار الأنوار : ۷۷/۲۲/۶.

2.غرر الحكم : ۷۸۵۱.

3.المائدة : ۹۱.

4.غرر الحكم : ۷۵۱۹.