۶۶۶۸.عنه عليه السلام ( ـ في قولِهِ تعالى : {Q} «و لَذِكْرُ اللّه ِ أَكبَ ) : ذِكرُ اللّه ِ تَعالى عِندَ ما أحَلَّ و حَرَّمَ.۱

۶۶۶۹.عنه عليه السلام :الذِّكرُ ذِكرانِ: ذِكرٌ خالِصٌ يُوافِقُهُ القَلبُ. و ذِكرٌ صارِفٌ يَنفِي ذِكرَ غَيرِهِ.۲

۶۶۷۰.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :مَن ذَكَرَ اللّه َ و لم يَستَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ استَهزَأ بنَفسِهِ.۳

۱۳۴۷

التَّوفيقُ لِلذِّكرِ

۶۶۷۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الذِكرُ لَيسَ مِن مَراسِمِ اللِّسانِ و لا مِن مَناسِمِ الفِكرِ. و لكنَّهُ أوَّلٌ مِن المذكورِ و ثانٍ مِنَ الذاكِرِ.۴

۶۶۷۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :اِجعَلْ ذِكرَ اللّه ِ مِن أجلِ ذِكرِهِ لكَ. فإنّهُ ذَكَرَكَ و هُو غَنِيٌّ عنكَ فَذِكرُهُ لكَ أجَلُّ و أشهى و أتَمُّ مِن ذِكرِكَ لَهُ و أسبَقُ... فَمَن أرادَ أن يَذكرَ اللّه َ تعالى فَلْيَعلَمْ أنَّهُ ما لَم يَذكُرِ اللّه ُ العَبدَ بالتوفيقِ لِذِكرِهِ لا يَقدِرُ العَبدُ عَلى ذِكرِهِ.۵

۶۶۶۸.امام صادق عليه السلام ( ـ درباره آيه: «و ياد خدا بزرگتر است» ـ ) فرمود : خدا را به ياد داشتن، هنگام رو به رو شدن با حلال و حرام خدا.

۶۶۶۹.امام صادق عليه السلام :ذكر بر دو گونه است : ذكر خالص كه با دل سازگار و همراه است و ذكر بازدارنده كه ياد هر كس جز او را از دل مى برد.

۶۶۷۰.امام رضا عليه السلام :هركه خدا را ياد كند اما به ديدار او شتاب (شوق) نشان ندهد، خود را ريشخند كرده است.

۱۳۴۷

توفيق يافتن براى ياد خدا

۶۶۷۱.امام على عليه السلام :ياد خدا، نه كار زبان است و نه راه و رسم انديشه، بلكه نقطه آغاز آن، [خداوندِ ]ياد شده است و در مرتبه دوم، [شخصِ] ياد كننده جاى دارد.

۶۶۷۲.امام صادق عليه السلام :ياد خدا را بدان سبب دان كه او به ياد توست. او تو را ياد مى كند در حالى كه بى نياز از توست. پس ياد او از تو ارزشمندتر و خواستنى تر و كاملتر و پيش تر است تا ياد تو از او... بنا بر اين. هر كه مى خواهد خداوند متعال را ياد كند بايد بداند كه اگر خداوند توفيق ياد خود را به ياد بنده نياورد. بنده قادر به ذكر و ياد او نيست.


1.عدّة الداعي : ۲۸۳.

2.بحار الأنوار : ۹۳/۱۵۹/۳۳.

3.بحار الأنوار : ۷۸/۳۵۶/۱۱.

4.غرر الحكم : ۲۰۹۱.

5.بحار الأنوار : ۹۳/۱۵۸/۳۳.