۶۵۲۵.عنه صلى الله عليه و آله :إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ.۱

۶۵۲۶.عنه صلى الله عليه و آله :سَيُشَدُّ هذا الدِّينُ بِرِجالٍ لَيسَ لَهُم عِندَ اللّه ِ خَلاَقٌ.۲

۱۳۲۸

النَّوادِرُ

۶۵۲۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ثَباتُ الدِّينِ بِقُوَّةِ اليَقينِ.۳

۶۵۲۸.عنه عليه السلام :الدِّينُ لا يُصلِحُهُ إلاّ العَقلُ.۴

۶۵۲۹.عنه عليه السلام :الدِّينُ و الأدَبُ نَتيجَةُ العَقلِ.۵

۶۵۳۰.عنه عليه السلام :حِفظُ الدِّينِ ثَمَرَةُ المَعرِفَةِ و رَأْسُ الحِكمَةِ.۶

۶۵۳۱.عنه عليه السلام :سِياسَةُ الدِّينِ بِحُسنِ الوَرَعِ و اليقينِ.۷

۶۵۳۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :هَلِ الدِّينُ إلاّ الحُبُّ ؟!۸

۶۵۳۳.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :جميعُ اُمورِ الأديانِ أربَعةٌ : أمرٌ لا اختِلافَ فيهِ. و هو إجماعُ الاُمَّةِ على الضَّرورةِ التي يُضطَرُّونَ إليها، و الأخبارُ المُجمَعُ علَيها و هي الغايَةُ المَعروضُ علَيها كلُّ شُبهَةٍ و المُستَنبَطُ مِنها كلُّ حادِثَةٍ و هو إجماعُ الاُمّة. و أمرٌ يَحتَمِلُ الشكَّ و الإنكارَ. فسَبيلُهُ استِيضاحُ أهلِهِ لِمُنتَحِليهِ بحُجّةٍ مِن كتابِ اللّه ِ مُجمَعٍ على تأويلِها. و سنّةٍ مُجمَعٍ عليها لا اختلافَ فيها. أو قياسٍ تَعرِفُ العُقولُ عَدلَهُ و لا يَسَعُ خاصّةَ الاُمّةِ و عامَّتَها الشكُّ فيهِ و الإنكارُ لَهُ. و هذانِ الأمرانِ مِن أمر التوحيدِ فما دُونَهُ و أرشِ الخَدشِ فمّا فَوقَهُ : فهذا المَعروضُ الذي يُعرَضُ عَليهِ أمرُ الدِّينِ فما ثَبَتَ لكَ بُرهانُهُ اصطَفيتَهُ و ما غَمضَ علَيكَ صَوابُهُ نَفَيتَهُ، فمَن أورَدَ واحِدةً مِن هذهِ الثلاثِ فهي الحُجّةُ البالِغَةُ الّتي بَيّنَها اللّه ُ في قولهِ لِنبيّهِ: «قُلْ فللّهِ الحُجّةُ البالِغَةُ فَلَو شاءَ لَهداكم أجمَعينَ» ۹ يَبلُغُ الحُجّةُ البالغَةُ الجاهلَ فَيَعلَمُها بجَهلِهِ كما يَعلَمُهُ العالِمُ بِعلمِهِ، لأنّ اللّه َ عَدلٌ لا يَجورُ، يَحتَجُّ على خَلقِهِ بِما يَعلَمونَ و يَدعوهُم إلى ما يَعرِفونَ لا إلى ما يَجهَلونَ و يُنكِرونَ.۱۰

۶۵۲۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند تبارك و تعالى اسلام را به وسيله مردانى كه اهل دين و ديندارى نيستند، تأييد و يارى مى كند.

۶۵۲۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بزودى اين دين به وسيله مردانى استوار خواهد شد كه نزد خداوند هيچ بهره اى ندارند.

۱۳۲۸

گوناگون

۶۵۲۷.امام على عليه السلام :پايدارى دين، به نيرومندى يقين بستگى دارد.

۶۵۲۸.امام على عليه السلام :دين را جز خِرد اصلاح نمى كند.

۶۵۲۹.امام على عليه السلام :دين و ادب، نتيجه خرد است.

۶۵۳۰.امام على عليه السلام :حفظ دين. ثمره شناخت و سرآمد حكمت است.

۶۵۳۱.امام على عليه السلام :اداره دين، با پارسايى و يقينِ نيكو ميسّر است.

۶۵۳۲.امام صادق عليه السلام :آيا دين چيزى جز محبّت است؟

۶۵۳۳.امام كاظم عليه السلام :همه امور اديان (مسائل مربوط به دين) چهار نوع است: [اول ]امرى كه در آن هيچ اختلافى نيست، و آن اجماع همه امّت است بر ضرورياتى كه به ناچار آن را پذيرفته اند؛ [دوم ]اخبارى كه مورد اجماع هستند و مرجعى كه هر شبهه اى را بايد بر آنها عرضه كرد و حكم هر حادثه اى را از آنها بيرون كشيد و مورد اجماع امّت مى باشند؛ [سوم ]امورى كه شك و انكار پذيرند و در آنها بايد از اهلش توضيح خواست و هر كه در اين امور اظهار نظر كند، بايد دليلى از كتاب خدا، كه تأويل (تفسير) آن مورد اتفاق باشد، و سنّتى كه مورد اجماع است و اختلافى در آن نيست بياورد؛ [چهارم] يا قياسى (قانونى) كه عقلها حقيقت آن را بشناسند و خاصّ و عامّ امّت نتوانند در آن ترديد و انكار روا دارند. اين دو امر شامل مسئله توحيد و پايين تر از آن و ديه خراش و بالاتر از آن مى گردد. پس. آنچه از مسائل دين پيش آيد، اگر برهان ثابتى داشت بپذير، و اگر حقيقت و درستى آن بر تو مبهم و پوشيده بود آن را نپذير؛ پس، هر كه يكى از اين سه امر (مستنبط از كتاب خدا و سنّت متواتر و قياس عقلى و برهانى) را [براى اثبات مطلبى دينى] آورد، آن همان حجّت رسايى است كه خداوند در اين آيه براى پيامبرش توضيح داده است: «بگو: حجّت رسا از آنِ خداست، پس اگر او بخواهد. همه شما را هدايت مى كند». اين حجّت رسا به جاهل مى رسد و جاهل، با وجود جهل خود آن را مى فهمد، همچنان كه عالم نيز آن را با دانش خود مى فهمد؛ زيرا خداوند عادل است و ستم روا نمى دارد، و بر خلق خويش با آنچه مى دانند حجّت مى آورد و با آنچه مى فهمند و مى شناسند دعوت مى كند، نه با چيزهايى كه نمى دانند و نمى شناسند.


1.كنز العمّال : ۲۸۹۵۷.

2.كنز العمّال : ۲۸۹۵۹.

3.غرر الحكم : ۴۷۰۲.

4.غرر الحكم : ۱۳۴۱.

5.غرر الحكم : ۱۶۹۳.

6.غرر الحكم : ۴۹۰۳.

7.غرر الحكم : ۵۵۹۰.

8.الخصال : ۲۱/۷۴.

9.الأنعام : ۱۴۹.

10.تحف العقول : ۴۰۷.