(انظر) الدِّين : باب ۱۳۲۰. الحقّ : باب ۸۸۸.
الأمثال : باب ۳۵۴۲.

۱۳۱۴

الدِّينُ القَيِّمُ

الكتاب :

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ القَيِّمِ۱ مِن قَبْلِ أن يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللّه ِ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ».۲

أَمَرَ أَلاَّ تَعبُدُوا إِلاّ إِيّاهُ ذلِكَ الدّينُ القَيِّمُ».۳

الحديث :

۶۴۸۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :حُمِّلَ كلُّ امرئٍ مِنكُم مَجهودَهُ. و خُفِّفَ عَنِ الجَهَلَةِ. رَبٌّ رحيمٌ. و دِينٌ قَويمٌ. و إمامٌ عَليمٌ.۴

۱۳۱۴

دين استوار

قرآن :

«به دين استوار۵ روى بياور. پيش از آن كه روزى كه برگشت نا پذير است از جانب خدا فرا رسد. در آن روز مردم گروه گروه شوند».

«فرمان داده است كه جز او را نپرستيد. اين است دين راست و استوار».

حديث :

۶۴۸۴.امام على عليه السلام :هر كس به اندازه توانش تكليف شده و به نادانان تخفيف داده شده است. پروردگار[تان ]مهربان است و دين [شما] استوار و پيشوايتان دانا.


1.القيّم هو القائم بالأمر. القويّ على تدبيره. أو القائم على ساقه غير المتزلزل و المتضعضع. و المعنى أنّ دين التوحيد وحده هو القويّ على إدارة المجتمع و سوقه إلى منزل السعادةِ. و الدين المحكم غير المتزلزل الذي فيه الرّشد من غير غيّ. و الحقّيّة من غير بطلانٍ. و لكنّ أكثر الناس لاُنسهم بالحسّ و المحسوس و انهماكهم في زخارف الدنيا الفانية حرموا سلامة القلب و استقامة العقل. لا يعلمون ذلك. إنّما يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة معرضون. الميزان في تفسير القرآن : ۱۱/۱۷۸.

2.الروم : ۴۳.

3.يوسف : ۴۰.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۹.

5.مرحوم علاّمه طباطبايى درباره قيّم مى نويسد : «قيّم به معناى كسى است كه عهده دار كارى باشد و در تدبير و اداره آن توانا باشد. يا كسى كه بدون تزلزل و سستى روى پاى خود بايستد. پس. معناى آيه اين است كه تنها دين توحيد و آيين يكتا پرستى است كه بر اداره جامعه و رساندن آن به سر منزل سعادت تواناست و دينِ استوارِ تزلزل ناپذيرى كه بشر را هدايت مى كند و هرگز به كج راهه نمى برد و حق است و هيچ باطلى در آن راه ندارد، همان دين توحيد است. اما بيشتر مردم به سبب خو گرفتن با عالَم حس و محسوسات و غرق شدن در زرق و برق دنياى فانى از داشتن دل پاك و عقل درست انديش، محروم گشته اند و اين نكته را [كه دين توحيد و يكتا پرستى، تنها دينِ استوار و سعادت بخش است] در نمى يابند، بلكه ظاهر زندگى دنيا را مى بينند و از آخرت غافل و روي گردانند».