۶۳۲۵.عنه عليه السلام :الدهرُ ذُو حالَتَينِ : إبادَةٍ و إفادَةٍ. فما أبادَهُ فلا رَجعَةَ لَهُ. و ما أفادَهُ فلا بقاءَ لَهُ.۱

۱۲۷۷

ما يُستَعانُ بِهِ عَلَى الدَّهرِ

۶۳۲۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا يُستَعانُ على الدهرِ إلاّ بالعَقلِ.۲

(انظر) عنوان ۳۶۵ «العقل».

۱۲۷۸

الدَّهرِيَّةُ

الكتاب :

وَ قالُوا ما هِيَ إِلاّ حَياتُنا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما يُهْلِكُنا إلاّ الدَّهْرُ وَ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إنْ هُمْ إلاّ يَظُنُّونَ».۳

الحديث :

۶۳۲۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ثُمّ أقبَلَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله عَلَى الدَّهريّةِ فقالَ : و أنتُم فَما الذي دَعاكُم إلى القَولِ بأنّ الأشياءَ لا بَدءَ لَها و هي دائمَةٌ لَم تَزَلْ و لا تَزالُ ؟ فقالوا : لأنّا لا نَحكُمُ إلاّ بما نُشاهِدُ. و لم نَجِدْ للأشياءِ مُحدِثاً فَحَكَمنا بأنّها لَم تَزَلْ. و لم نَجِدْ لَها انقِضاءً و فَناءً فَحَكَمنا بأنّها لا تَزالُ. فقال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أ فَوَجَدتُم لَها قِدماً أمْ وَجَدتُم لَها بَقاءً أبَدَ الأبَدِ؟... فهذا الذي نُشاهِدُهُ مِنَ الأشياءِ بَعضُها إلى بعضٍ مُفتَقِرٌ. لأنّهُ لا قِوامَ للبَعضِ إلاّ بما يَتَّصِلُ بهِ. كما تَرَى البِناءَ مُحتاجاً بعضُ أجزائهِ إلى بعضٍ و إلاّ لَم يَتَّسِقْ و لَم يَسْتَحكِم. و كَذلِكَ سائرُ ما نَرَى. فإذا كانَ هذا المُحتاجُ بعضُهُ إلى بعضٍ لِقُوَّتِهِ و تَمامِهِ هو القديمَ فَأخبِرُونِي أن لَو كانَ مُحدَثاً كيفَ كانَ يكونُ ؟ و ما ذا كانت تكونُ صِفَتَهُ ؟ قال : فَصَمَتوا... و قالوا : سَنَنظُرُ في أمرِنا.۴

۶۳۲۵.امام على عليه السلام :روزگار، دو حالت دارد : نابود كردن و بخشيدن. آنچه را نابود كند برگشتى ندارد و آنچه را ببخشد پايدار نماند.

۱۲۷۷

وسيله كمك گرفتن در برابر روزگار

۶۳۲۶.امام على عليه السلام :در برابر روزگار. جز از خِرَد كمك نتوان گرفت.

۱۲۷۸

دهرى مسلكان

قرآن :

«و گفتند : جز زندگى دنيوى ما هيچ نيست. مى ميريم و زنده مى شويم و ما را جز دهر هلاك نكند. آنان را به آن دانشى نيست و جز در پندارى نيستند».

حديث :

۶۳۲۷.امام على عليه السلام :رسول خدا صلى الله عليه و آله سپس رو به دهريان كرد و فرمود : چه چيز شما را به اين ادّعا كشانده است كه مى گوييد اشياء آغازى ندارند و هميشه بوده و هستند؟ گفتند : زيرا ما جز بر اساس ديده هاى خود داورى نمى كنيم و براى اشيا پديد آورنده اى مشاهده نكرده ايم. از اين رو. حكم مى كنيم كه اشياء از ابتدا بوده اند و چون براى آنها انقضا و نابودى نمى بينيم، حكم مى كنيم كه همواره خواهند بود. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : آيا ازليّت اشياء را ديده ايد و آيا براى آنها جاودانگى و ابديّتى مشاهده كرده ايد؟... اين اشيايى كه مى بينيم هر يك به ديگرى نيازمند است ؛ زيرا هر يك را وجود و قوامى نباشد جز در پيوند با ديگرى، چنان كه اجزاى تشكيل دهنده ساختمان به هم محتاجند؛ در غير اين صورت ساختمان. هماهنگ و استوار نمى شد. چنين است ديگر پديده هايى كه مى بينيم... اگر اشيايى كه براى استحكام و كمال خود به يكديگر نيازمندند. قديم و ازلى اند، به من بگوييد اگر حادث بودند چگونه پديد مى آمدند؟ و چه وصف و وضعى داشتند؟ در اين هنگام دهريان خاموش ماندند... و گفتند : درباره عقيده خود تجديد نظر خواهيم كرد.


1.غرر الحكم : ۲۱۹۹.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۷/۵۹.

3.الجاثية : ۲۴.

4.بحار الأنوار : ۹/۲۶۱/۱. انظر تمام الخبر.