۳۹۹۵.بحار الأنوار :في الزَّبورِ : ابنَ آدمَ. جُعِلَتْ لَكُمُ الدُّنيا دَلائلَ على الآخِرَةِ، و إنَّ الرّجُلَ مِنكُم يَسْتأجِرُ الرّجُلَ فيَطْلُبُ حِسابَهُ فَتُرْعَدُ فَرائصُهُ مِن أجْلِ ذلكَ. و لَيسَ يَخافُ عُقوبَةَ النّارِ. و أنْتُم مُكْثِرونَ التَّمَرُّدَ.۱

۸۳۲

حاسِبوا قَبلَ أن تُحاسَبوا

الكتاب :

لِلّهِ مَا فِي السَّماوَاتِ وَ مَا فِي الْأرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللّه ُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَ اللّه ُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ».۲

الحديث :

۳۹۹۶.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :حاسِبوا أنْفُسَكُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا. و زِنوها قَبلَ أنْ تُوزَنوا. و تَجَهَّزوا للعَرْضِ الأكْبَرِ.۳

۳۹۹۷.عنه صلى الله عليه و آله :حاسِبوا أنْفُسَكُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا. و مَهِّدوا لها قَبلَ أنْ تُعذَّبوا. و تَزَوَّدوا للرّحيلِ قَبلَ أنْ تُزْعَجوا. فإنَّما هُو مَوقِفُ عَدْلٍ. و اقْتِضاءُ حَقٍّ. و سُؤالٌ عن واجِبٍ. و قَد أبْلَغَ في الإعْذارِ مَن تَقَدّمَ بالإنذْارِ.۴

۳۹۹۵.بحار الأنوار :در زبور آمده است : اى فرزند آدم ! دنيا را براى شما نشانه هايى بر آخرت قرار دادم. [چرا ]وقتى يكى از شما مردى را به كار مى گيرد و سپس او حسابش را از صاحب كار مى طلبد، عضلات بدنش به لرزه در مى آيد. ولى از كيفر آتش نمى ترسد، در حالى كه شما بسيار نافرمانى مى كنيد.

۸۳۲

به حساب خود برسيد پيش از آن كه به حسابتان برسند

قرآن :

«آنچه در آسمانها و زمين است از آن خداست. اگر آنچه درون خود داريد آشكار سازيد يا پنهان داريد خداوند به حساب آن مى رسد. پس هركه را خواهد ببخشد و هركه را خواهد عذاب كند و خدا بر هر كارى تواناست».

حديث :

۳۹۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پيش از آن كه مورد حسابرسى قرار گيريد، خود به حساب نفستان برسيد و پيش از آن كه سنجيده شويد، خود نفستان را در ترازوى سنجش بگذاريد و براى آن حسابرسى بزرگ آماده شويد.

۳۹۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پيش از آن كه حسابرسى شويد، به حساب نفْس خود برسيد و پيش از آن كه عذاب شويد، نفستان را آماده كنيد و پيش از آن كه [خواه ناخواه ]بُرده شويد، ره توشه سفر برداريد. كه آن جا جايگاه عدالت است و مطالبه حقّ و سؤال از واجبات و وظايف. پس آن كه پيشاپيش هشدار داد كاملاً معذور است.


1.بحار الأنوار : ۷۷/۴۰/۸.

2.البقرة : ۲۸۴.

3.بحار الأنوار : ۷۰/۷۳/۲۶.

4.أعلام الدين : ۳۳۹.