۱۰۷۸

دَعوَةُ العَقلِ إلى دَفعِ الضَّرَرِ المُحتَمَلِ

۵۱۲۶.التوحيد : ( ـ قال الإمامُ الصّادقُ عليه السلام لعبدِ الكريمِ ) : إنْ يَكُنِ الأمُر كما تَقولُ ـ و لَيس كما تَقولُ ـ نَجَوْنا و نَجَوْتَ. و إنْ يَكُنِ الأمرُ كما نَقولُ ـ و هُو كما نَقولُ ـ نَجَوْنا و هَلَكْتَ. فأقْبَلَ عبدُ الكريمِ مَن مَعهُ فقالَ:وَجَدتُ في قَلبي حَزازَةً فَرُدّوني. فَرَدُّوهُ و ماتَ.۱

۵۱۲۷.التوحيد : ( ـ قال الإمام الصّادق عليه السلام أيضا ـ ) : إنْ يَكُنِ الأمرُ على ما يقولُ هؤلاءِ ـ و هُو على ما يقولونَ ؛ يَعني أهلَ الطَّوافِ ـ فَقد سَلِموا و عَطِبْتُم. و إنْ يَكُنِ الأمرُ كما تَقولونَ ـ و لَيس كما تَقولونَ ـ فَقَدِ اسْتَوَيْتُم و هُم.۲

۵۱۲۸.بحار الأنوار : ( ـ الإمام الصّادق عليه السلام ـ ) في مُناظَرَتِهِ الطَّبيبَ الهِنْديّ ـ : قلتُ : أ رَأيْتَ إنْ كانَ القَولُ قَوْلَكَ فهَل يُخافُ علَيَّ شَيْءٌ مِمّا اُخَوّفُكَ بهِ مِن عِقابِ اللّه ِ ؟ قالَ : لا. قلتُ : أ فرَأيْتَ إنْ كانَ كما أقولُ و الحقُّ في يَدِي أ لَسْتُ قد أخَذْتُ فيما كنتُ اُحاذِرُ مِن عِقابِ الخالِقِ بالثِّقَةِ و أنّكَ قد وَقَعتَ بجُحودِكَ و إنْكارِكَ في الهَلَكَةِ ؟ قالَ : بلى. قلتُ : فأيُّنا أوْلى بالحَزْمِ و أقْرَبُ مِن النَّجاةِ ؟ قالَ : أنتَ.۳

۱۰۷۸

دعوت عقل به دفع ضرر احتمالى

۵۱۲۶.التوحيد :امام صادق عليه السلام به عبد الكريم بن ابى العوجاء كه منكر مبدأ و معاد بود فرمود ـ : اگر حقيقت چنان باشد كه تو مى گويى ـ كه البته چنين نيست ـ هم ما و هم تو نجات يافته ايم و اگر حقيقت آن باشد كه ما مى گوييم ـ كه همين طور هم هست ـ ما نجات يافته ايم و تو هلاك گشته اى. عبد الكريم رو به همراهان خود كرد و گفت : در قلبم سوزش و اندوهى احساس كردم. مرا ببريد. يارانش او را بردند و عبد الكريم مرد.

۵۱۲۷.التوحيد : ( ـ امام صادق عليه السلام نيز به ابن ابى العوجاء فر ) : اگر حقيقت آن باشد كه اينها (طواف كنندگان كعبه) مى گويند ـ كه همين هم هست ـ آنان به سلامت رسته اند و شما به هلاكت درافتاده ايد. و اگر موضوع چنان باشد كه شما مى گوييد ـ كه البته چنين نيست ـ شما و آنها يكسان هستيد.

۵۱۲۸.بحار الأنوار : ( ـ امام صادق عليه السلام در مناظره با پزشك هندى ـ ) : گفتم : اگر عقيده تو درست باشد، آيا كيفر خدا، كه من، تو را از آن مى ترسانم، براى من ترسى دارد ؟ گفت : نه. گفتم : اگر عقيده من درست باشد ـ كه همين هم هست و حقّ به جانب من مى باشد ـ آيا من كه از كيفر خدا مى ترسيده ام تكيه گاه مطمئنّى نگرفته ام و تو با انكار و تكذيبت به هلاكت نيفتاده اى؟ گفت: چرا. گفتم: پس كدام يك از ما دور انديش تر و به نجات نزديكتريم؟ گفت: تو.


1.التوحيد : ۲۹۸/۶.

2.بحار الأنوار: ۳/۴۳/۱۸.

3.بحار الأنوار: ۳/۱۵۴.