(انظر) الجنّة : باب ۵۵۷.
معرفة اللّه : باب ۲۵۷۹.

۱۰۴۸

عَلامَةُ المُخلِصِ

۵۰۰۹.معاني الأخبار :جَبرئيلُ عليه السلام ـ لَمّا سألَهُ النّبيُّ صلى الله عليه و آله عن تَفسيرِ الإخْلاصِ ـ : المُخْلِصُ الّذي لا يَسألُ النّاسَ شَيئا حتّى يَجِدَ. و إذا وَجدَ رَضِيَ. و إذا بَقِيَ عِندَهُ شيء أعْطاهُ فِي اللّه ِ. فإنَّ مَن لَم يَسألِ المَخلوقَ فَقَد أقَرَّ للّه ِ عزّ و جلّ بالعُبودِيَّةِ. و إذا وَجَدَ فرَضِيَ فهُو عنِ اللّه ِ راضٍ. و اللّه ُ تباركَ و تعالى عنهُ راضٍ. و إذا أعطى للّه ِ عزّ و جلّ فهُو على حَدِّ الثِّقَةِ برَبِّهِ عزّ و جلّ.۱

۵۰۱۰.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :أمّا عَلامَةُ المُخْلِـصِ فأربَعـةٌ : يَسْلَمُ قَلبُهُ. و تَسْلَمُ جَوارِحُـهُ. و بَـذَلَ خَيْرَهُ. و كَفَّ شَرَّهُ.۲

۵۰۱۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن لَم يَخْتَلِفْ سِرُّهُ و عَلانِيَتُهُ. و فِعلُهُ و مَقالَتُهُ فقـد أدّى الأمانَـةَ و أخْلَـصَ العِبادَةَ.۳

۱۰۴۸

علامت مخلص

۵۰۰۹.معانى الأخبار :جبرئيل عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال پيامبر صلى الله عليه و آله از تفسير اخلاص ـ گفت : مخلِص كسى است كه از مردم هيچ نخواهد، تا خود بدان دست يابد و هرگاه بدان دست يافت خشنود شود و هرگاه چيزى نزدش باقى ماند، آن را [به ديگران ]بخشد ؛ زيرا كسى كه از مخلوق چيزى نخواهد، به عبوديت براى خداوند عزّ و جلّ اقرار كرده است و چون به نياز خود رسيد و خشنود گشت، از خدا خشنود شده و خداوند تبارك و تعالى نيز از او خشنود است و هرگاه [آنچه برايش باقى مانده ]به خاطر خداوند عزّ و جلّ ببخشد، به مرتبه اعتماد بر پروردگارش عزّ و جلّ رسيده است.

۵۰۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نشانه مخلص چهار چيز است : قلبى سليم دارد. اعضا و جوارحش تسليمند، خيرش [به ديگران ]مى رسد و از بدى كردن خوددار است.

۵۰۱۱.امام على عليه السلام :كسى كه ظاهر و باطنش و كردار و گفتارش يكى باشد، امانت را پرداخته و عبادت را خالص كرده است.


1.. معاني الأخبار : ۲۶۱/۱.

2.تحف العقول : ۲۱.

3.نهج البلاغة : الكتاب ۲۶.