۴۷۸۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن كانَ عاقِلاً خُتِمَ لَهُ بالجَنّةِ إنْ شاءَ اللّه ُ.۱

۴۷۸۹.عنه عليه السلام ( ـ لبعضِ النّاسِ ـ ) : إنْ أرَدْتَ أنْ يُخْتَمَ بخَيرٍ عَمَلُكُ حتّى تُقْبَضَ و أنتَ في أفْضَلِ الأعْمالِ فعَظِّمْ للّه ِ حَقَّهُ أن تَبْذُلَ نَعْماءَهُ في مَعاصيهِ. و أنْ تَغْتَرَّ بحِلْمِهِ عَنكَ. و أكْرِمْ كُلَّ مَن وَجَدْتَهُ يُذْكَرُ مِنّا أو يَنْتَحِلُ مَوَدّتَنا.۲

۴۷۹۰.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :إنّ خَواتِيمَ أعْمالِكُم قَضاءُ حَوائجِ إخْوانِكُم و الإحْسانُ إلَيهِم ما قَدَرْتُم. و إلاّ لَم يُقْبَلْ مِنكُم عَمَلٌ. حِنُّوا على إخْوانِكُم. و ارْحَموهُم تَلْحَقوا بِنا.۳

(انظر) النعمة : باب ۳۸۵۰.

۱۰۰۴

موجِباتُ سوءِ العاقِبَةِ

الكتاب :

قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ».۴

۴۷۸۸.امام صادق عليه السلام :آن كه خردمند باشد، فرجامش. به خواست خدا. بهشت است.

۴۷۸۹.امام صادق عليه السلام ( ـ به يكى از مردم ـ ) فرمود : اگر مى خواهى كه عملت ختم به خير شود و هنگام مردن با بهترين اعمال بميرى، حقّ خدا را پاس داشته نعمتهايش را در راه معصيت صرف نكن و به سبب بردباريى كه نسبت به تو نشان مى دهد دچار غرور و غفلت نشو و هر كس را كه ديدى از ما به نيكى ياد مى كند يا از محبت ما دم مى زند گرامى بدار.

۴۷۹۰.امام كاظم عليه السلام :پايان اعمال شما به اين است كه در حدّ توان خود، نيازهاى برادرانتان را بر آوريد و به آنان نيكى كنيد. در غير اين صورت، اعمال شما پذيرفته نشود. با برادران خود مهربان و دلسوز باشيد تا به ما بپيونديد.

۱۰۰۴

موجبات بد فرجامى

قرآن :

«پيش از شما سنتهايى بوده است ؛ پس بر روى زمين بگرديد و بنگريد كه فرجام آنها كه پيامبران را به دروغگويى نسبت مى دادند چه بوده است».


1.ثواب الأعمال : ۲۹/۱.

2.عيون أخبار الرِّضا : ۲/۴/۸.

3.بحار الأنوار : ۷۵/۳۷۹/۴۰.

4.آل عمران : ۱۳۷.