۲۲۰۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ لِرجُلٍ يُوصيهِ و مَعهُ سِلْعَةٌ يَبيعُها ـ ) : سَمِعْتُ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يقولُ : السَّماحُ وَجهٌ مِن الرِّباحِ.۱(انظر) كنز العمّال : ۴ / ۴۴. وسائل الشيعة : ۱۲/۲۸۷ باب ۴ و ص۳۳۱ باب ۴۲.

۴۴۴

استِحبابُ المُماكَسَةِ وَ التَّحَفُّظِ مِنَ الغَبنِ

۲۲۰۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :ماكِسِ المُشْتَري. فإنَّهُ أطيَبُ للنّفْسِ و إنْ أعطى الجَزيلَ. فإنّ المَغبونَ في بَيعِهِ و شِرائِهِ غيرُ مَحمودٍ و لا مَأجورٍ.۲

۲۲۰۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ و قد قالَ لَهُ أبو حنيفةَ: عَجِبَ النّاسُ مِنكَ أمسِ و أنتَ بِعرَفَةَ تُماكِسُ بِبُدْنِكَ أشدَّ مِكاسا يكونُ ـ ) : و ما للّهِ مِن الرِّضا أنْ اُغْبَنَ في مالي ؟!۳(انظر) وسائل الشيعة : ۱۲ / ۳۳۵ باب ۴۵. عنوان ۳۸۴ «الغبن».

۲۲۰۶.امام على عليه السلام ( ـ در سفارش به مردى كه مشغول فروختن كالايى بود ـ ) فرمود : از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: گذشت و آسان گيرى نوعى سود است.

۴۴۴

استحباب چانه زنى و پيشگيرى از زيان ديدن

۲۲۰۷.امام باقر عليه السلام :به خريدار اجازه دهيد چانه بزند؛ زيرا اگر زياد هم پول بدهد. چانه زدن موجب آرامش و رضايت خاطر بيشترش مى شود؛ چه، كسى كه در خريد و فروشش مغبون شود نه كسى او را مى ستايد و نه مأجور است.

۲۲۰۸.امام صادق عليه السلام ( ـ در پاسخ ابو حنيفه وقتى به ايشان عرض كرد: ديروز مردم از آن همه چانه زدن شما در عرفه بر سر خريد شتران قربانى تعجّب كردند ـ ) فرمود : خدا راضى نيست كه زيان مالى ببينم.۴


1.وسائل الشيعة : ۱۲/۲۸۸/۴.

2.وسائل الشيعة : ۱۲/۳۳۵/۲.

3.الكافي : ۴/۵۴۶/۳۰.

4.با عنايت به روايات باب بعدى كه دلالت دارند بر اين كه چانه زدن براى قربانى و نيازهاى حج مكروه است معلوم مى شود كه در اين موردِ خاص. چانه زدن لازم بوده مانند اين كه غبنِ محتملْ فاحش بوده است.