۴۳۱

بَيعَةُ النِّساءِ

الكتاب:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللّهِ شَيْئا وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ».۱

الحديث:

۲۱۵۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا أمَسُّ أيدي النِّساءِ.۲

۲۱۵۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لَمّا فَتحَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله مكّةَ بايَعَ الرِّجالُ، ثُمَّ جاء النِّساءُ يُبايِعْنَهُ فأنْزَلَ اللّهُ عزّ و جلّ : «يا أيُّها النبيُّ إِذَا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ» .۳

۲۱۵۸.عنه عليه السلام ( ـ و قد سُئلَ عن كيفيّةِ مُماسَحةِ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله النِّساءَ حينَ بايَعَهُنَّ ـ ) : دَعا بمِرْكَنِهِ الَّذي كانَ يتوضّأ فيه فصَبَّ فيهِ ماءً، ثُمّ غَمَسَ يدَهُ اليُمنى، فكُلّما بايَعَ واحِدةً مِنهُنَّ قالَ : اغْمِسي يَدَكِ.۴

۴۳۱

بيعت زنان

قرآن :

«اى پيامبر! وقتى زنان مؤمن نزد تو آمدند تا بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا نگيرند و دزدى و زنا نكنند و فرزندان خود را نكشند و [بچه هاى حرام زاده] در ميان دست و پاى خود را با بهتان به شوهر نبندند و در كارهاى نيك نافرمانى تو نكنند، با آنها بيعت كن و برايشان از خدا آمرزش بخواه كه خدا آمرزنده و مهربان است».

حديث :

۲۱۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من [براى بيعت] دست زنان را لمس نمى كنم.

۲۱۵۷.امام صادق عليه السلام :زمانى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مكّه را فتح كرد، مردها با او بيعت كردند، سپس زنان براى بيعت آمدند. در اين هنگام خداوند آيه «اى پيامبر! وقتى زنان مؤمن نزد تو آمدند تا بيعت كنند» را نازل فرمود.

۲۱۵۸.امام صادق عليه السلام ( ـ در پاسخ به اين سؤال كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در هنگام بيعت كردن زنان چگونه با آنان دست بيعت داد ـ ) فرمود : فرمان داد تشتى را كه در آن وضو مى گرفت بياورند و در آن آب ريخت، آنگاه دست راست خود را در آن فرو برد و با هر زنى كه بيعت مى كرد مى فرمود: دستت را در آب فرو بر.


1.الممتحنة : ۱۲.

2.كنز العمّال : ۴۵۴.

3.الكافي : ۵/۵۲۷/۵.

4.الكافي : ۵ / ۵۲۶ / ۱. و اُنظر أيضا : تفسير نور الثقلين : ۵ / ۳۰۷ ـ ۳۰۹. بحار الأنوار : ۶۷ / ۱۸۱ باب ۱۰.