۴۲۱

أشَدُّ ما ابتُلِيَ بِهِ العِبادُ

۲۱۲۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مـا ابْتَلى اللّهُ أحَـدا بمِثلِ الإمْلاءِ لَهُ.۱

۲۱۲۳.بحار الأنوار عن الإمام عليّ عليه السلام :ما ابْتُلِي المؤمنُ بشَيءٍ هُو أشَدُّ علَيهِ من خِصالٍ ثلاثٍ يُحْرَمُها. قيلَ: و ما هُنَّ؟ قالَ:المُواساةُ في ذاتِ يَدِهِ. و الإنْصافُ مِن نَفسِهِ. و ذِكرُ اللّهِ كثيرا. أمَا إنّي لا أقولُ لكُم: سبحانَ اللّه و الحمدُ للّه. و لكنْ ذِكرُ اللّهِ عند ما أحَلَّ لَهُ. و ذِكْرُ اللّهِ عند ما حَرَّمَ علَيهِ.۲

۲۱۲۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :ما بَلا اللّهُ العِبادَ بشَيءٍ أشَدَّ علَيهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ.۳(انظر) الفتنة : باب ۳۱۰۶.

۴۲۲

أشَدُّ البَلايا

۲۱۲۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ أخَذَ مِيثاقَ المؤمنِ على بلايا أربَعٍ. أشَدُّها علَيهِ :مؤمنٌ يقولُ بقَولِهِ يَحسِدُهُ، أو منافقٌ يَقْفو أثَرَهُ، أو شَيطانٌ يُغوِيهِ، أو كافرٌ يرى جِهادَهُ، فما بَقاءُ المؤمنِ بعدَ هذا؟!۴

۴۲۱

سخت ترين آزمايش بندگان

۲۱۲۲.امام على عليه السلام :خداوند هيچ كس را به چيزى همچون مهلت دادن به او نيازموده است.

۲۱۲۳.بحار الأنوار :امام على عليه السلام فرمود : سخت ترين بلا براى مؤمن محروم شدن از سه خصلت است. عرض شد: آن سه كدامند؟ فرمود: كمك مالى [به برادران خود]. انصاف داشتن و ياد خدا در همه حال. مقصودم به زبان آوردن «سبحان اللّه » و «الحمد للّه » نيست؛ بلكه منظورم به ياد خدا بودن در مواردى است كه خداوند برايش حلال و يا حرام كرده است.

۲۱۲۴.امام صادق عليه السلام :خداوند بندگان را به چيزى سخت تر از بذل مال نيازموده است.

۴۲۲

سخت ترين بلاها

۲۱۲۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند از مؤمن بر چهار بلا پيمان گرفته است: سخت ترين آنها براى او، وجود مؤمنى است كه هم عقيده او باشد و با اين حال بر وى حسادت ورزد. يا منافقى كه ردّ پاى او را دنبال كند،۵ يا شيطانى كه در صدد گمراه كردنش باشد، يا كافرى كه جهاد كردن با وى را بر خود لازم بداند [زيرا در اين صورت آن كافر به هر طريقى سعى مى كند به او آسيب برساند] ؛ حال با اين همه بلا، بقاى مؤمن چگونه [ممكن ]است؟!


1.بحار الأنوار: ۷۳/۳۸۳/۸.

2.. بحار الأنوار : ۷۸/۴۴/۴۰.

3.الخصال : ۸/۲۷.

4.. بحار الأنوار : ۶۸/۲۱۶/۶.

5.در معناى اين عبارت دو احتمال داده شده است: ۱ ـ منافقانه از مؤمن پيروى كند. ۲ ـ در صدد عيبجويى و پيدا كردن عيب و ايراد از مؤمن باشد كه اين احتمال قوى تر است ـ م.