۳۶۹۹.مجمع البيان :المَرويّ عن أهلِ البيتِ عليهم السلام أنّ المُحارِبَ هُو كُلُّ مَن شَهَرَ السِّلاحَ و أخافَ الطَّريقَ. سَواءٌ كانَ في المِصْرِ أو خارِجَ المِصْرِ.۱

۷۷۹

الصَّلبُ

۳۷۰۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا تُقِرّوا المَصْلوبَ فَوقَ ثَلاثةِ أيّامٍ.۲

۳۷۰۱.دعائم الإسلامعن عليٍّ عليه السلام أنَّهُ اُتيَ بمُحارِبٍ فأمرَ بصَلْبِهِ حَيّا. و جَعلَ خَشَبةً قائمةً مِمّا يَلي القِبْلَةَ. و جَعلَ قَفاهُ و ظَهْرَهُ مِمّا يَلي الخَشَبةَ. و وَجْهَهُ مِمّا يَلي النّاسَ مُسْتَقْبِلَ القِبْلَةِ. فلَمّا ماتَ تَرَكَهُ ثَلاثةَ أيّامٍ. ثُمَّ أمرَ بهِ فاُنْزِلَ فصلّى علَيهِ و دُفِنَ.۳(انظر) وسائل الشيعة : ۱۸ / ۵۴۱ باب ۵.

۳۶۹۹.مجمع البيان:از اهل بيت عليهم السلام روايت شده است كه محارب كسى است كه سلاح بر كشد و راه را نا امن كند. خواه در شهر باشد يا بيرون از شهر.

۷۷۹

دار زدن

۳۷۰۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شخص به دار آويخته را بيش از سه روز روى چوبه دار نگه نداريد.

۳۷۰۱.دعائم الإسلام :نقل شده است كه محاربى را نزد امير المؤمنين عليه السلام آوردند. آن حضرت دستور داد او را زنده بر دار كنند. براى اين كار چوبى را رو به قبله برافراشت و آن مرد محارب را به گونه اى كه پشتش به چوبه دار و رويش به سمت مردم و قبله بود به دار آويخت. جسد او سه روز بر دار بود. پس از سه روز امام دستور داد آن را پايين آورده بر وى نماز خواند و دفنش كرد.


1.مجمع البيان : ۳/۲۹۱.

2.الجعفريّات : ۲۰۸.

3.دعائم الإسلام : ۲/۴۷۷/۱۷۱۳.