۳۵۵۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أ تُحِبّونَ أنْ يُكذَّبَ اللّهُ و رسولُهُ ؟! حَدِّثوا النّاسَ بما يَعْرِفونَ. و أمْسِكوا عَمّا يُنْكِرونَ.۱(انظر) النبوّة العامّة : باب ۳۷۲۲.

۷۳۷

صُعوبَةُ تَحَمُّلِ بَعضِ الأحاديثِ

۳۵۵۴.معاني الأخبار عن شُعيبِ الحَدّادِ :سَمِعتُ الإمامَ الصّادقَ عليه السلام يَقولُ : إنَّ حَديثَنا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ. لا يَحْتَمِلُهُ إلاّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ. أو نَبيٌّ مُرْسَلٌ. أو عبدٌ امْتَحنَ اللّهُ قَلبَهُ للإيمانِ، أو مَدينَةٌ حَصينَةٌ. قالَ عَمرو : فقلتُ لشُعيبٍ : يا أبا الحسنِ. و أيُّ شيءٍ المَدينَةُ الحَصينَةُ ؟ قالَ : فقالَ : سألتُ أبا عبدِ اللّهِ عليه السلام عَنها. فَقالَ لي : القَلبُ المُجْتَمِعُ.۲(انظر) بحار الأنوار : ۲ / ۱۸۲ باب ۲۶.

۷۳۸

شُمولِيَّةُ الكِتابِ وَ السُّنَّةِ

الكتاب :

(وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ).۳

۳۵۵۳.امام على عليه السلام :آيا دوست داريد خدا و پيامبرش دروغزن شمرده شوند؟! احاديثى را كه مردم مى فهمند برايشان بگوييد و از گفتن آنچه نمى توانند بفهمند و انكار مى كنند خوددارى ورزيد. [كه در غير اين صورت. حديث را انكار مى كنند و انكار آن به منزله دروغگو شمردن خدا و پيامبر و امام است].

۷۳۷

دشوارى فهم و تحمل برخى احاديث

۳۵۵۴.معانى الأخبار ـ به نقل از عمرو بن اليسع از شعيب حدّاد ـ :از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: همانا حديث ما دشوار و بسيار سنگين است و آن را جز فرشته مقرّب. يا پيامبر مرسل. يا بنده اى كه خداوند دلش را با ايمان آزموده و يا شهرى نفوذ ناپذير بر نمى تابد. عمرو مى گويد: به شعيب گفتم : اى ابا الحسن ! منظور از شهر نفوذ نا پذير چيست؟ گفت: من هم از امام صادق عليه السلام همين را پرسيدم، آن حضرت فرمود : [يعنى ]دلِ مُجتمَع.۴

۷۳۸

جامعيت قرآن و سنّت

قرآن :

«هيچ جنبنده اى در روى زمين نيست و هيچ پرنده اى با بالهاى خود در هوا نمى پرد مگر آن كه امتهايى مانند شما هستند. ما در كتاب هيچ چيز را فروگذار نكرده ايم. و سپس همه نزد پروردگارشان گرد آورده مى شوند».


1.بحار الأنوار : ۲/۷۷/۶۰.

2.معاني الأخبار : ۱۸۹/۱. الأمالي للصدوق : ۵۲/۶. قال المجلسي رحمه الله: المراد بالقلب المجتمع القلب الذي لا يتفرّق بمتابعة الشكوك و الأهواء و لا يدخل فيه الأوهام الباطلة و الشبهات المضلّة (بحار الأنوار: ۲ / ۱۸۳).

3.الأنعام : ۳۸.

4.مجلسى فرمود: مراد از قلب مجتمع قلبى است كه با پيروى كردن از هواى نفس و مشكوكات پراكنده نشود و گمان هاى باطل و شبهات گمراه كننده در آن وارد نشود.