۳۴۶۳.الخصال عن مالكِ بنِ أنَس :حَجَجْتُ مع الصّادق عليه السلام سَنةً. فلمّا اسْتَوَتْ بهِ راحِلَتُهُ عِند الإحْرامِ كانَ كُلَّما هَمَّ بالتَّلْبِيَةِ انْقَطعَ الصَّوتُ في حَلْقِهِ. و كادَ يَخِرَّ مِن راحِلَتِهِ. فقلتُ : قُلْ يا بنَ رسولِ اللّهِ. و لا بدَّ لكَ مِن أنْ تَقولَ. فقالَ عليه السلام : يا بنَ أبي عامر. كيفَ أجْسُرُ أنْ أقولَ : لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ. و أخْشى أنْ يَقولَ عزّ و جلّ لي : لا لَبَّيْكَ و لا سَعْدَيْكَ!۱
۳۴۶۴.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :إنَّما اُمِروا۲ بالإحْرامِ ليَخْشَعوا قَبلَ دُخولِهِم حَرَمَ اللّهِ و أمْنَهُ. و لِئلاّ يَلْهوا و يَشْتَغِلوا بشَيءٍ مِن اُمـورِ الدُّنيـا و زِينتِهـا و لَذّاتِها. و يكونـوا جادِّيـنَ فيما هُم فيهِ. قاصِدينَ نَحْوَهُ. مُقْبِلينَ علَيهِ بِكُلِّيَّتِهِم.۳
۷۱۳
أصنافُ الحَجِّ
۳۴۶۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :الحجُّ حَجّانِ : حَجٌّ للّهِ و حَجٌّ للنّاسِ، فمَنْ حَجَّ للّهِ كانَ ثَوابُهُ على اللّهِ الجَنّةَ، و مَن حَجَّ للنّاسِ كانَ ثَوابُهُ على النّاسِ يَومَ القِيامَةِ.۴
۳۴۶۳.الخصال ( ـ به نقل از مالك بن انس ـ ) : سالى با امام صادق عليه السلام به حجّ رفتم. وقتى مركبش در محل احرام ايستاد هر چه سعى مى كرد لبّيك بگويد صدايش در گلو بريده مى شد و نزديك بود از مركبش به زير افتد. عرض كردم: يا بن رسول اللّه ! لبيك بگو. بايد بگويى. فرمود: اى پسر ابى عامر! چگونه جرأت كنم بگويم: لبّيك اللهم لبّيك. مى ترسم خداوند عزّ و جلّ در جوابم بگويد: لا لبّيك و لا سعديك!
۳۴۶۴.امام رضا عليه السلام :از آن رو مردم به احرام بستن فرمان داده شده اند كه، پيش از وارد شدن به حرم خدا و حوزه امنيت او، دلهايشان خاشع گردد و به هيچ چيز از امور دنيا و زيورها و لذّتهاى آن دل نبندند و در آن حال و وضعى كه دارند جدى و كوشا باشند و آهنگ او كنند و با تمام وجود رو به سوى او آورند.
۷۱۳
انواع حجّ
۳۴۶۵.امام صادق عليه السلام :حجّ بر دو گونه است: حجّ براى خدا و حجّ براى مردم. كسى كه براى خدا حجّ گزارد، خداوند بهشت را به او پاداش دهد، و هر كه براى مردم حجّ رود، پاداش و ثوابش در روز قيامت به عهده همان مردم است.
1.الخصال : ۱۶۷/۲۱۹. علل الشرائع : ۲۳۵/۴.
2.في الطبعة المعتمدة «يأمروا» و ما أثبتناه من طبعة مؤسسة آل البيت عليهم السلام.
3.وسائل الشيعة : ۹/۳/۴.
4.ثواب الأعمال : ۷۴/۱۶.