۳۴۵۴.عنه عليه السلام :لَو عَطّلَ النّاسُ الحَجَّ لَوجَبَ على الإمامِ أنْ يَجْبُرَهُم على الحَجِّ إنْ شاؤوا و إنْ أبَوا ؛ لأنَّ هذا البَيتَ إنَّما وُضِعَ للحَجِّ.۱(انظر) وسائل الشيعة : ۸ / ۱۳ باب ۴.

۷۰۸

ما يَفضُلُ عَلى سَبعينَ حَجَّةً!

۳۴۵۵.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :لَأنْ أعولَ أهلَ بَيتٍ مِن المسلِمينَ و اُشْبِعَ جَوْعَتَهُم و أكْسوَ عُرْيَهُم و أكُفَّ وُجوهَهُم عنِ النّاسِ. أحَبُّ إلَيَّ مِن أنْ أحِجَّ حِجَّةً و حجّةً و حجّةً ـ حتّى انْتَهى إلى عَشرَةٍ ـ و مِثْلَها و مِثْلَها. حتّى انْتَهى إلى سَبعينَ۲.۳

۷۰۹

قِلَّةُ الحَجيجِ

۳۴۵۶.بحار الأنوار عن عبدِ الرّحمانِ بنِ كثيرٍ :حَجَجْتُ مَع أبي عبدِ اللّهِ عليه السلام. فلَمّا صِرْنا في بَعضِ الطَّريقِ صَعِدَ على جَبَلٍ فأشْرَفَ فنَظَرَ إلى النّاسِ. فقالَ : ما أكْثَرَ الضَّجيجَ و أقَلَّ الحَجيجَ !۴

۳۴۵۴.امام صادق عليه السلام :اگر مردم حجّ را به تعطيلى كشانند، بر امام لازم است كه آنها را، چه بخواهند و چه نخواهند، به رفتن حجّ مجبور كند؛ زيرا اين خانه براى حجّ گزاردن بنا نهاده شده است.

۷۰۸

برتر از هفتاد حجّ

۳۴۵۵.امام باقر عليه السلام :اگر خانواده مسلمانى را سرپرستى كنم و گرسنگى آنها را برطرف نمايم و بدن برهنه شان را بپوشانم و آبرويشان را در ميان مردم حفظ كنم، براى من دوست داشتنى تر است از اين كه حجّ گزارم و حجّ گزارم و حجّ گزارم ـ و امام تا ده بار اين را تكرار كرد و در ادامه فرمود : ـ و مثل اينها و مثل اينها، [و اين را هم هفت بار فرمود ]ـ تا به هفتاد بار رسيد.۵

۷۰۹

كم بودن حاجيان [واقعى]

۳۴۵۶.بحار الأنوار ( ـ به نقل از عبد الرحمن بن كثير ـ ) : با امام صادق عليه السلام به حجّ رفتم. هنگام عبور از راهى، آن حضرت بر فراز كوهى رفت و از آن بالا به مردم نگريست و فرمود: چه بسيار است هياهو و چه اندكند حاجيان!


1.علل الشرائع : ۳۹۶/۱.

2.ثواب الأعمال : ۱۷۰/۱۳.

3.الظاهر ان المراد من الرواية ۳۴۵۲ التي رجحت تكرار الحج على الصدقة و صلة الرحم هو الموارد التي تؤدي الى تعطيل الحج، و عليه فلا تعارض بين الروايات.

4.بحار الأنوار : ۲۷/۱۸۱/۳۰.

5.ظاهرا مقصود از روايت ۳۴۵۲ كه حجِ مكرر را مقدم بر صدقه و صله رحم مى دارد، مواردى است كه تقديم امور مذكور به تعطيل حج بينجامد و مقصود از اين روايت مواردى است كه مشكل مذكور پيش نيايد. بنا بر اين تعارضى ميان روايات نيست.