۳۴۵۲.عنه عليه السلام ( ـ في قوله تعالى : ) : ذاكَ الّذي يُسَوِّفُ الحَجَّ ـ يعني حجّةَ الإسلامِ ـ يقولُ : العامَ أحِجُّ العامَ أحِجُّ حتّى يَجيئهُ المَوتُ.۱(انظر) وسائل الشيعة : ۸ / ۱۹ باب ۷.

۷۰۷

تَعطيلُ البَيتِ

الكتاب :

(جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَاما لِلنّاسِ).۲

الحديث :

۳۴۵۳.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ لَمّا قالَ لَهُ عبدُ الرّحمنِ : إنَّ ناسا مِن هؤلاءِ القُصّاصِ يَقولونَ : إذا حَجَّ رجُلٌ حجّةً ثُمَّ تَصدَّقَ و وَصَلَ كانَ خَيرا لَهُ ـ ) : كَذَبوا. لَو فَعلَ هذا النّاسُ لعُطِّلَ هذا البَيتُ. إنَّ اللّهَ تعالى جَعلَ هذا البَيتَ قِياما للنّاسِ.۳

۳۴۵۲.امام صادق عليه السلام ( ـ درباره آيه «هر كس در اين سراى كور باشد در آخرت نيز كور است و گمراهتر» ـ ) فرمود: او كسى است كه حجّ، يعنى حجّ واجب، را به تأخير اندازد و بگويد: امسال حجّ مى روم، سال ديگر حجّ مى روم، تا آن كه سرانجام مرگش فرا رسد.

۷۰۷

تعطيل كردن حجّ

قرآن :

«خداوند كعبه، بيت الحرام، را قوام كار مردم قرار داد».

حديث :

۳۴۵۳.امام صادق عليه السلام ( ـ در پاسخ به عبد الرحمن كه عرض كرد: عده اى از اين داستان گويان مى گويند: اگر كسى يك حجّ به جا آورد و سپس [به جاى رفتن مكرر به حجّ ]صدقه بدهد و صله رحم به جا آورد كار بهترى انجام داده است ـ ) فرمود : دروغ مى گويند. اگر مردم اين كار را بكنند اين خانه به تعطيلى كشانده مى شود. در حالى كه خداوند اين خانه را قوام كار مردم قرار داده است.


1.تفسير العيّاشي : ۲/۳۰۵/۱۲۷.

2.المائدة : ۹۷.

3.علل الشرائع : ۴۵۲/۱.