انظر) حديث ۳۴۵۸.
وسائل الشيعة : ۱۰ / ۲۵۲ باب ۲.

۷۰۶

عاقِبَةُ تَركِ الحَجّ

الكتاب :

(وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ).۱

الحديث :

۳۴۴۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :يا عليُّ. كَفَر باللّهِ العَظيمِ مِن هذهِ الاُمّةِ عَشرَةٌ:......... و مَن وَجدَ سَعةً فماتَ و لَم يَحِجَّ.۲

۳۴۴۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَن سَوّفَ الحَجَّ حتّى يَموتَ بَعثَهُ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ يَهوديّا أو نَصْرانيّا.۳

۳۴۵۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن تَرَكَ الحَجَّ لِحاجَةٍ مِن حَوائجِ الدُّنيا لَم يُقْضَ حتّى يَنْظُرَ إلى المُحَلِّقينَ.۴

۳۴۵۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن ماتَ و لَم يَحِجَّ حِجَّةَ الإسلامِ. و لَم تَمْنَعْهُ مِن ذلكَ حاجَةٌ تُجْحِفُ بهِ. أو مَرضٌ لا يُطيقُ الحَجَّ مِن أجْلِهِ. أو سُلطانٌ يَمنَعُهُ. فلْيَمُتْ إنْ شاءَ يَهوديّا و إنْ شاءَ نَصْرانيّا.۵

۷۰۶

عاقبت ترك حجّ

قرآن :

«زيارت كعبه براى كسانى كه توانايى رفتن به آن را داشته باشند حقّ خداست بر مردم. و هر كس كفر ورزد همانا خداوند از جهانيان بى نياز است».

حديث :

۳۴۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على! ده كس از اين امّت به خداى بزرگ كفر ورزيده است:......... و كسى كه توانايى حجّ داشته باشد، و بميرد ولى حجّ نگزارد.

۳۴۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس در رفتن حجّ چندان تعلّل ورزد تا مرگش فرا رسد، خداوند او را در روز رستاخيز يهودى يا نصرانى برانگيزد.

۳۴۵۰.امام على عليه السلام :هر كس حجّ را به سبب مشكل و نيازى دنيوى ترك كند، تا زمانى كه حاجيان را نبيند (حاجيان از حج برگردند يا خودش به حج رود) نياز و مشكلش برطرف نشود.

۳۴۵۱.امام صادق عليه السلام :هر كس بميرد و حجّ نگزارده باشد، اگر نه به سبب فقر شديد، يا بيمارى بازدارنده از حجّ و يا ممانعت قدرتمندى از حجّ خوددارى كرده باشد، بايد كه يهودى بميرد اگر خواهد و يا نصرانى. «و مَن كانَ في هذهِ أعْمى فهُوَ في الآخِرَةِ أعْمَى و أضَلُّ سَبيلاً» ۶ ـ


1.آل عمران : ۹۷.

2.الخصال : ۴۵۱/۵۶.

3.بحار الأنوار: ۷۷/۵۸/۳.

4.ثواب الأعمال : ۲۸۱/۱.

5.ثواب الأعمال : ۲۸۲/۲.

6.الإسراء : ۷۲.