۵۰۶

مُضاعَفَةُ المُصيبَةِ لِلجازِعِ

۲۴۷۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الجَزَعُ أتْعَبُ مِن الصَّبرِ.۱

۲۴۷۱.عنه عليه السلام :الجَزَعُ عندَ المُصيبَةِ أشَدُّ مِن المُصيبَةِ.۲

۲۴۷۲.عنه عليه السلام :الجَزَعُ عندَ البلاءِ تَمامُ المِحنَةِ.۳

۲۴۷۳.عنه عليه السلام :الجَزَعُ عندَ المُصيبَةِ يَزيدُها. و الصّبرُ علَيها يُبيدُها.۴

۲۴۷۴.عنه عليه السلام :بكَثْرَةِ الجَزَعِ تَعظُمُ الفَجيعَةُ.۵

۲۴۷۵.عنه عليه السلام :لا تَجْزَعوا مِن قليلِ ما أكْرَهَكُم. فيُوقِعَكُم ذلكَ في كثيرٍ مِمّا تَكْرَهونَ.۶

۲۴۷۶.عنه عليه السلام :المُصيبَةُ واحِدَةٌ. و إنْ جَزِعتَ صارَتِ اثْنتَينِ.۷

۲۴۷۷.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :المُصيبَةُ للصّابرِ واحدَةٌ. و للجازعِ اثْنَتانِ.۸

۵۰۷

أثرُ الجَزَعِ في إحباطِ الأجرِ

۲۴۷۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الجَزَعُ لا يَدْفعُ القَدَرَ، و لكنْ يُحْبِطُ الأجْرَ.۹

۵۰۶

دو چندانى مصيبت براى بيتاب

۲۴۷۰.امام على عليه السلام :بيتابى كردن، رنج آورتر از شكيبايى [در برابر بلا] است.

۲۴۷۱.امام على عليه السلام :بيتابى كردن در مصيبت، سخت تر از خود مصيبت است.

۲۴۷۲.امام على عليه السلام :بيتابى كردن در گرفتارى، كمال رنج و محنت است.

۲۴۷۳.امام على عليه السلام :ناشكيبايى در مصيبت، مصيبت را زياد مى كند و شكيبايى كردن، آن را از بين مى برد.

۲۴۷۴.امام على عليه السلام :با بيتابى زياد، مصيبت بزرگ مى شود.

۲۴۷۵.امام على عليه السلام :در برابر ناگواريهاى اندك، بيتابى نكنيد كه اين كار شما را به ناگواريهاى زيادى مى اندازد.

۲۴۷۶.امام على عليه السلام :مصيبتْ يك چيز است و چون بيتابى كنى، [مصيبت] دو تا مى شود.

۲۴۷۷.امام كاظم عليه السلام :مصيبت براى شكيبا يكى است و براى ناشكيبا دو تا.

۵۰۷

تأثير بيتابى در از بين بردن اجر

۲۴۷۸.امام على عليه السلام :بيتابى كردن تقدير را دفع نمى كند، بلكه اجر را به هدر مى دهد.


1.غرر الحكم : ۱۱۹۸.

2.غرر الحكم : ۱۵۶۲.

3.بحار الأنوار : ۶۷/۲۳۵/۵۴.

4.غرر الحكم : ۲۰۴۳.

5.غرر الحكم : ۴۲۰۳.

6.غرر الحكم : ۱۰۳۱۴.

7.غرر الحكم : ۱۶۲۳.

8.تحف العقول : ۴۱۴.

9.غرر الحكم : ۱۸۷۶.