(انظر) الخالق : باب ۱۰۸۲.

۴۸۹

بُطلانُ الجَبرِ

۲۳۹۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ في بيانِ بُطْلانِ الجَبرِ ـ ) : لَو كانَ كذلكَ لَبَطلَ الثَّوابُ و العِقابُ. و الأمرُ و النَّهْيُ و الزَّجْرُ. و لَسقَطَ معنى الوَعْدِ و الوَعيدِ. و لَم تَكُنْ على مُسيءٍ لائمَةٌ، و لا لمُحسنٍ مَحْمَدةٌ. و لكانَ المُحسنُ أوْلى باللاّئمةِ مِن المُذنِبِ. و المُذنِبُ أولى بالإحسانِ مِن المُحسِنِ. تلكَ مَقالةُ عَبَدَةِ الأوثانِ و خُصَماءِ الرَّحمنِ.۱ «وَ لَو شَآءَ ربُّكَ لاَمَنَ مَن في الأرضِ كلُّهُم جَميعا أَ فَأَنتَ تُكِرهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤمِنِينَ» ـ

۲۳۹۱.عنه عليه السلام ( ـ في قولهِ تعالى: ) : فأنزلَ اللّهُ تعالى علَيهِ : يا محمّدُ. «وَ لَو شَآءَ رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرضِ كُلُّهُم جَميعا» على سبيلِ الإلْجاءِ و الاضْطِرارِ في الدُّنيا. كما يُؤمِنُونَ عندَ المُعايَنةِ و رُؤيةِ البَأسِ و في الآخِرَةِ. و لَو فَعَلتُ ذلكَ بهِم لم يَسْتحِقّوا مِنّي ثَوابا و لا مَدْحا. لكنّي اُريدُ مِنهُم أنْ يُؤمِنوا مُختارِينَ غيرَ مُضْطَرّينَ. لِيَسْتَحقّوا مِنّي الزُّلْفى و الكَرَامةَ و دَوامَ الخُلودِ في جَنّةِ الخُلْدِ.۲

۴۸۹

نادرستى جبر

۲۳۹۰.امام على عليه السلام ( ـ در بيان نادرستى جبر ـ ) فرمود: اگر چنين بود آن گاه ثواب و عقاب و امر و نهى و بازداشتن، از كارهاى پوچ بود و وعده و وعيد معنايى نداشت و بدكار، سرزنش و نيكوكار. تشويق نمى شد و نيكوكار به سرزنش سزاوارتر مى شد تا بدكار و بدكار به پاداش و احسان سزامندتر مى شد تا نيكوكار. جبر. عقيده بت پرستان و دشمنان خداى رحمان است.

۲۳۹۱.امام على عليه السلام ( ـ درباره آيه «اگر پروردگارت مى خواست همانا همه مردم روى زمين ايمان مى آوردند. پس آيا تو مردم را ناگزير مى كنى كه ايمان آورند؟» ـ ) فرمود : خداوند متعال اين آيه را نازل كرد و فرمود : اى محمّد! «اگر پروردگارت مى خواست، همه مردم روى زمين» در دنيا از روى اجبار و ناچارى، «ايمان مى آوردند» همچنان كه در آخرت، به هنگام مشاهده عذاب الهى ايمان مى آورند. اگر اين كار را با بندگان مى كردم آن گاه سزاوار ثواب و ستايش از جانب من نبودند؛ بلكه از آنان مى خواهم كه با اختيار و ميل خود ايمان بياورند تا سزامند منزلت و كرامت از سوى من و جاودانه شدن در بهشت جاويد شوند.


1.بحار الأنوار : ۵/۱۳/۱۹.

2.عيون أخبار الرضا : ۱/۱۳۵/۳۳.