۱۶۷۲.عنه عليه السلام ( ـ في قولِه تعالى : {Q} «وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ و ا ) : خَلَقَهُم للعِبادَةِ.۱

۱۶۷۳.علل الشرائع :قالَ رجلٌ لجعفرِ بنِ محمّدٍ : يا أبا عبدِ اللّه ِ، إنّا خُلِقنا للعَجَبِ ؟ قالَ : و ما ذاكَ للّه ِ أنتَ ؟! قالَ : خُلِقْنا للفَناءِ ؟ فقالَ: مَهْ يا بنَ أخ! خُلِقْنا للبَقاءِ.۲

۱۶۷۴.تفسير القمّي ( ـ أيضا ـ ) : خَلقَهُم للأمرِ و النَّهيِ و التَّكليفِ، و ليستْ خِلْقَتُهُم جبرا أن يَعْبُدوهُ. و لكنْ خِلقَتُهم اخْتِيارا لِيَختَبِرهُم بالأمرِ و النّهيِ.۳

۳۱۹

كَيفِيَّةُ خَلقِ الإنسانِ

الكتاب:

(هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخا وَ مِنْكُم مَنْ يُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلاً مُسَمّىً وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ).۴

۱۶۷۲.امام صادق عليه السلام ( ـ درباره آيه «جنّ و انس را نيافريدم مگر تا مرا بپ ) فرمود : آنان را براى عبادت آفريد.

۱۶۷۳.علل الشرائع :مردى به امام صادق عليه السلام عرض كرد : ما براى شگفتى و تعجب [از قدرت الهى ]آفريده شده ايم؟ حضرت فرمود: تو را به خدا اين چه حرفى است؟! آن مرد گفت: براى نابود شدن آفريده شده ايم؟ فرمود: برادر زاده! دست بردار! ما براى ماندن آفريده شده ايم.

۱۶۷۴.تفسير القمّى ( ـ نيز از همان حضرت ـ ) : آنان را براى امر و نهى و تكليف آفريد، و آفرينش آنان به گونه اى نبوده است تا او را [ناگزير ]پرستش كنند، بلكه مختار آفريده شده اند تا ايشان را با امر و نهى بيازمايد.

۳۱۹

چگونگى آفرينش انسان

قرآن:

«اوست آن خدايى كه شما را از خاك، سپس از نطفه، سپس از لخته خونى بيافريده است. آنگاه شما را
كودك از رحم مادر بيرون آورد، تا به سنّ جوانى برسيد و پير شويد ـ و برخى از شما پيش از اين مراحل بميرند ـ و به سرآمد عمرتان برسيد و [در اين همه ]بينديشيد».


1.علل الشرائع : ۱۴ / ۱۱.

2.علل الشرائع : ۱۱ / ۵.

3.تفسير القمّي : ۲ / ۳۳۱.

4.غافر : ۶۷.