۲۸۸

أدنَى الإيمانِ

۱۴۷۹.الكافي عن سُليمَ بنِ قيسٍ :سَمِعتُ عَليّا صلواتُ اللّه عليهِ يَقولُ... : أدْنى ما يكونُ بهِ العبدُ مؤمنا أن يُعرِّفَهُ اللّه ُ تباركَ و تعالى نفسَهُ فيُقِرَّ لَهُ بالطّاعةِ. و يُعرِّفَهُ نبيَّهُ صلى الله عليه و آله فيُقِرَّ لَهُ بالطّاعةِ. و يُعرِّفَهُ إمامَهُ و حجّتَهُ في أرضهِ و شاهِدَهُ على خَلقِهِ فيُقِرَّ لَهُ بالطّاعةِ. قالَ سُليمٌ : قلتُ لَه : يا أميرَ المؤمنينَ. و إنْ جَهِلَ جميعَ الأشياءِ إلاّ ما وَصَفْتَ ؟ قالَ : نَعَم، إذا اُمِرَ أطاعَ. و إذا نُهِيَ انْتَهى.۱

(انظر) معرفة اللّه : باب ۲۵۷۱.

۲۸۹

ما يُخرِجُ مِنَ الإيمانِ

۱۴۸۰.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام:قَد يَخْرُجُ [العبدُ] مِن الإيمانِ بخَمْسِ جِهاتٍ مِن الفعلِ كُلُّها مُتَشابِهاتٌ مَعروفاتٌ : الكفرُ. و الشِّركُ. و الضّلالُ. و الفِسقُ. و رُكوبُ الكبائرِ.۲

۲۹۰

أدنى ما يُخرِجُ مِنَ الإيمانِ

۱۴۸۱.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :أدنَى الكفرِ أنْ يَسمعَ الرّجُلُ مِن أخيهِ الكَلِمَةَ فيَحْفَظَها علَيهِ يُريدُ أنْ يَفْضَحَهُ بها. اُولئكَ لا خَلاقَ لَهُم.۳

۲۸۸

كمترين درجه ايمان

۱۴۷۹.الكافى ( ـ به نقل از سليم بن قيس ـ ) : از امام على عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: كمتر چيزى كه بنده با داشتن آن مؤمن مى باشد، اين است كه خداوند تبارك و تعالى. خود را به او بشناساند، و او در برابر فرمان خداوند گردن نهد و نيز پيامبرِ خود صلى الله عليه و آله را به او بشناساند و او به فرمان پيامبر گردن نهد و نيز امام و حجّت خود در زمين و گواهش بر خلق را به وى بشناساند و او در برابر وى نيز سر طاعت فرود آورد. عرض كردم: اى امير مؤمنان! هر چند هيچ چيز ديگرى، جز آنچه برشمردى، نداند؟ فرمود: آرى، هرگاه دستورى به او داده شود اطاعت كند و هرگاه از چيزى نهى شود انجام ندهد.

۲۸۹

آنچه انسان را از ايمان خارج مى كند

۱۴۸۰.امام صادق عليه السلام :بنده به سبب يكى از پنج كار كه همگى مانند هم و شناخته شده هستند، از ايمان خارج مى شود: كفر، شرك، گمراهى، فسق و ارتكاب كبائر.

۲۹۰

كمترين چيزى كه انسان را از ايمان خارج مى كند

۱۴۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كمترينِ كفر اين است كه انسان از برادرش سخنى بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آن رسوا سازد. اين افراد بويى از انسانيت نبرده اند.


1.الكافي : ۲ / ۴۱۴ / ۱، انظر تمام الحديث.

2.تحف العقول : ۳۳۰. انظر تمام الحديث.

3.بحار الأنوار:۷۷/۱۹۳/۱۱.