انسان كامل. ضرورى است. به سخن ديگر. هم دانش مربوط به عقايد. «حكمت» است. هم دانش مربوط به اخلاق. و هم دانش مربوط به اَعمال. از اين روست كه قرآن كريم. پس از ارائه ره‏نمودهاى گوناگون در عرصه‏هاى اعتقادى و اخلاقى و عملى. همه آنها را حكمت مى‏نامد و مى‏فرمايد :
(ذَ لِكَ مِمَّا أَوْحَى‏ إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ.۱ اين [ سفارش‏ها ] از حكمت‏هايى است كه پروردگارت به تو وحى كرده است).
اين مفهوم از حكمت. نخستين فلسفه بعثت انبياى الهى است. قرآن كريم. در آيات متعدّدى. بر اين مطلب. تأكيد كرده است. از جمله در اين آيه :
(لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ. ۲ بى گمان. [ خدا] بر مؤمنان در برانگيختن فرستاده‏اى از ميان خود ايشان. منّت نهاده است. كه آياتش را برايشان مى‏خواند و آنها را پاكيزه مى‏گرداند و به ايشان. كتاب و حكمت مى‏آموزد. هر چند پيش از آن. در گم‏راهىِ آشكارى بودند).

۲. حكمت عملى‏

حكمت عملى. برنامه عملىِ رسيدن به مرتبه انسان كامل است. از نگاه قرآن و احاديث. هم دانش و هم عملى كه مقدّمه تكامل انسان اند. «حكمت» ناميده مى‏شوند. با اين تفاوت كه دانش. پلّه نخست تكامل. و عمل. پلّه دوم آن است. احاديثى كه حكمت را به فرمانبرى از خداوند متعال. مدارا با مردم. دورى از گناهان. و اجتناب از نيرنگْ تفسير كرده‏اند. به اين نوع از حكمت. اشاره دارند.۳


1.اسرا : آيه ۳۹.

2.آل عمران : آيه ۱۶۴. نيز. ر.ك : بقره : آيه ۱۲۹ و۱۵۱. جمعه : آيه ۲.

3.ر.ك: دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج‏۲، ص‏۳۵۳ (معرفت‏شناسى/بخش پنجم/فصل يكم : معناى حكمت).