حال اين كه ولىّ پروردگار در محافظت خداوند، قرار گرفته و وكالت حرم پدرش به عهده وى نهاده شده است. جعفر كذّاب، از روى جهلى كه به ولادت ولىّ عصر دارد، حريص است كه او را بعد از ولادت به قتل برساند براى اين كه به ميراث پدرش دست پيدا كند و ارث او را بدون استحقاق دريافت نمايد».
ابو خالد گفت : گفتم: اى پسر پيامبر خدا ! اين امورى كه فرموديد. اتّفاق مى‏افتد ؟
فرمود : «آرى، به پروردگارم سوگند، اين مطالب در صحيفه‏اى كه نزد ما موجود است، نوشته شده و در آن صحيفه، تمام سختى‏ها و پيشامدهايى كه پس از پيامبر خدا براى ما رخ خواهد داد، مضبوط است».
ابو خالد گفت: گفتم: پس از آن، چه خواهد شد ؟
فرمود : «پس از آن، غيبت ولىّ خدا و دوازدهمين وصىّ پيامبر خدا و ائمّه عليهم السلام به درازا خواهد كشيد». اى ابو خالد ! مردمان زمان غيبتِ او كه به امامت او معتقد گردند و منتظر ظهور او باشند. بهترين مردمان هستند ؛ زيرا خداوند به اندازه‏اى به آنان فهم و خرد و معرفتْ مرحمت نموده كه غيبت در نزد آنها به منزله مشاهده است. و مردم آن زمان، مانند كسانى كه در كنار پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به جهاد پرداخته باشند، محسوب خواهند شد. آنها حقّاً بندگان خالص و شيعيان راستگو هستند. و آنان اند كه مردم را به سوى دين خدا در آشكارا و پنهان دعوت مى‏كنند».
امام عليه السلام فرمود : «انتظار فَرَج، از بهترين اعمال است».

شرح‏

افزون بر دو حديثى كه حضرت عبد العظيم عليه السلام در باره شمار امامان نقل كرده، احاديث فراوان ديگرى هست كه در آنها، پيامبر خدا دوازده نفر از خاندان خود را يكى پس از ديگرى به عنوان جانشينان خود و امامان و رهبران آينده جهان اسلام، به امّت معرّفى كرده است. اين متون را به دو دسته مى‏توان تقسيم كرد:
دسته اوّل، احاديثى كه در منابع روايى پيروان اهل بيت عليهم السلام آمده‏اند. سند اين احاديث، صحيح و معتبر است و دلالت آنها بر مبناى پيروان اهل بيت در موضوع