بى‏ترديد، مقصود امام هادى عليه السلام در حديث ياد شده، اين نيست كه از فضايل زيارت امام حسين عليه السلام بكاهد و يا در بيان فضيلت حضرت عبد العظيم عليه السلام مبالغه نمايد. بنا بر اين، در پاسخ به سؤالى كه مطرح شد، مى‏توان گفت : برابرى فضيلت زيارت عبد العظيم عليه السلام و امام حسين عليه السلام مقيّد است به فضاى سياسى ويژه‏اى كه پيروان اهل بيت عليهم السلام در آن مقطع تاريخى در آن زندگى مى‏كردند، در زمانى كه اختناق شديدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشيّع در دوران زمامدارى افرادى مانند : متوكّل. مُعتَز و معتمد عبّاسى. سخت‏ترين دوران‏هاى تاريخىِ خود را سپرى مى‏كرد.
در چنين شرايطى. امام هادى عليه السلام به منظور پيشگيرى از خطرهايى كه از طرف حكومت‏هاى وقت. شيعيان را تهديد مى‏كرد. فضيلت زيارت حضرت عبد العظيم را با زيارت امام حسين عليه السلام برابر دانسته است. به تعبيرى روشن‏تر. زيارت حضرت عبد العظيم عليه السلام براى كسانى كه آمادگى خطرپذيرى براى زيارت امام حسين عليه السلام را داشته باشند. پاداشى معادل زيارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبد العظيم عليه السلام شعبه‏اى از حرم سيّد الشهدا عليه السلام است. و اين خود، فضيلتى بزرگ و حاكى از جايگاه بلند عبد العظيم در نزد اهل بيت عليهم السلام و عظمت معنوى ايشان است.

ج - حكمت برابرى زيارت عبد العظيم عليه السلام با زيارت سيد الشهدا

برابرى فضيلت زيارت حضرت عبد العظيم با زيارت سالار شهيدان - هر چند در شرايط ويژه -. بى‏ترديد بدون حكمت نيست. شايد نتوان به حكمت آن پى برد؛ ليكن راز و رمز اين فضيلت بزرگ را بايد در شخصيت علمى. عملى و جهادى آن بزرگوار. جستجو كرد.
در ميان امام‏زادگان، شخصيت‏هاى بزرگى وجود دارند ؛ امّا در باره هيچ يك از