ترجمه حديث ۷۸

حضرت عبد العظيم عليه السلام: از احمد بن عيسى علوى شنيدم كه مى‏گفت : از ابو صادق شنيدم كه مى‏گفت : از امام صادق عليه السلام شنيدم كه از ابو ذر غفارى - كه رحمت خدا بر او باد - نقل كرد :
تو در غفلتى و دلت فراموشكار است‏عمر به پايان رسيد و گناهان همچنان باقى هستندمجموعه‏اى از گناهان، همه آنهادر نامه‏ات جمع شده و تو از آنها غافلى‏اقدامى به توبه نكردى تا اين كه‏پيرمردى شدى و امروز، ريسمانت سست است‏از تو در شگفتم كه چگونه نادانسته مى‏خندى‏و خطاهايت براى معبودم آشكار است!پس امروز به جِد، در خودت بينديش‏و جان غافلت را به پرسش بكش، اى سرگردان!

شرح‏

در ادامه حديثى كه در حكمت قبل شرح آن گذشت. در حديث ۷۷، به يكى از علايم فريفتگى يعنى «بيهوده‏كارى» اشاره شده. كه ضمن نهى از آن. راه پيشگيرى از اين آفت زندگى نيز ارائه گرديده است. امّا توضيح اين حكمت، عبارت است از :
۱. گران‏بهاترين سرمايه سعادت جاويد آدمى. عمر اوست. بنا بر اين. كسى كه انسان را به كارى كه موجب نابودى اين سرمايه مى‏گردد دعوت كند. «فريبكار» و كسى كه دعوت او را بپذيرد و عمر خود را صرف كارهاى بيهوده نمايد، «فريب خورده» است.
۲. يكى از راه‏هاى مهمّ پيشگيرى از بيهوده‏كارى، اين است كه انسان باور كند همراهانى (مأموران ثبت اعمال) دارد كه هيچ گاه از او جدا نمى‏شوند و آنها او را