۳ / ۲۳

خطبه ازدواج‏

۶۸.الكافى :عدّة من أصحابنا. عن أحمد بن محمّد بن خالد. عن عبد العظيم بن عبد اللَّه. قال : سَمِعتُ أبَا الحَسَنِ عليه السلام يَخطبُ بِهذِهِ الخِطبَةِ : الحَمدُ للَّهِ‏ِ العالِمِ بِما هُوَ كائِنٌ مِن قَبلِ أن يَدينَ لَهُ مِن خَلقِهِ دائِنٌ. فاطِرِ السَّماواتِ وَالأَرضِ. مُؤَلِّفِ الأَسبابِ بِما جَرَت بِهِ الأَقلامُ ومَضَت بِهِ الأَحتامُ مِن سابِقِ عِلمِهِ ومُقَدَّرِ حُكمِهِ. أحمَدُهُ عَلى‏ نِعَمِهِ. وأعوذُ بِهِ مِن نِقَمِهِ. وأستَهدِى اللَّهَ الهُدى‏. وأعوذُ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَالرَّدى‏. مَن يَهدِهِ اللَّهُ فَقَدِ اهتَدى‏. وسَلَكَ الطَّريقَةَ المُثلى‏. و غَنِمَ الغَنيمةَ العُظمى‏. ومَن يُضلِلِ اللَّهُ فَقَد حارَ عَنِ الهُدى‏ وهَوى‏ إلى‏ الرَّدى‏. وأشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ، وأنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ المُصطَفى‏. و وَلِيُّهُ المُرتَضى‏. وبَعيثُهُ بِالهُدى‏. أرسَلَهُ عَلى‏ حينِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ، وَاختِلافٍ مِنَ المِلَلِ، وَانقِطاعٍ مِنَ السُّبُلِ، ودُروسٍ مِنَ الحِكمَةِ، وطُموسٍ مِن أعلامِ الهُدى‏ وَالبَيِّناتِ، فَبَلَّغَ رِسالَةَ رَبِّهِ، وصَدَعَ بِأَمرِهِ، وأدّى‏ الحَقَّ الَّذى عَلَيهِ. وتُوُفِّيَ فَقيداً مَحموداً صلى اللَّه عليه و آله. ثُمَّ إنَّ هذِهِ الاُمورَ كُلَّها بِيَدِ اللَّهِ تَجرى إلى‏ أسبابِها ومَقاديرِها، فَأَمرُ اللَّهِ يَجرى إلى‏ قَدَرِهِ، وقَدَرُهُ يَجرى إلى‏ أجَلِهِ، وأجَلُهُ يَجرى إلى‏ كِتابِهِ، ولِكُلِّ أجَلٍ كِتابٌ. (يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَبِ).۱ أمّا بَعدُ ؛ فَإِنَّ اللَّهَ جَلَّ وعَزَّ جَعَلَ الصِّهرَ مَألَفَةً لِلقُلوبِ، ونِسبَةَ المَنسوبِ. أوشَجَ بِهِ الأَرحامَ، وجَعَلَهُ رَأفَةً ورَحمَةً، إنَّ فى ذلِكَ لَآياتٍ لِلعالَمينَ. وقالَ فى مُحكَمِ كِتابِهِ : (وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْمَآءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَ صِهْرًا )۲. وقالَ : (وَ أَنكِحُواْ الْأَيَمَى‏ مِنكُمْ وَ الصَّلِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَ إِمَآئِكُمْ )۳، وإنَّ فُلانَ بنَ فُلانٍ مِمَّن قَد عَرَفتُم مَنصِبَهُ فِى الحَسَبِ، ومَذهَبَهُ فِى الأَدَبِ. وقَد رَغِبَ فى مُشارَكَتِكُم. وأحَبَّ مُصاهَرَتَكُم. وأتاكُم خاطِباً فَتاتَكُم فُلانَةَ بِنتَ فُلانٍ، وقَد بَذَلَ لَها مِنَ الصَّداقِ كَذا وكَذا. العاجِلُ مِنهُ كَذا وَالآجِلُ مِنهُ كَذا. فَشَفِّعوا شافِعَنا، وأنكِحوا خاطِبَنا، ورُدّوا رَدّاً جَميلًا، وقولوا قَولًا حَسَناً. وأستَغفِرُ اللَّهَ لى ولَكُم ولِجَميعِ المُسلِمينَ.۴

ترجمه‏

حضرت عبد العظيم عليه السلام: از امام هادى عليه السلام شنيدم كه در هنگام عقد نكاح، اين خطبه را قرائت مى‏فرمود : «سپاس، مخصوص خداوندى است كه به موجودات، عالِم بود پيش از آن كه مخلوقاتش در برابر او خضوع كرده باشند ؛ خدايى كه آسمان‏ها و زمين را آفريد و اسباب و علل را به هم پيوند داد، بر همان روشى كه قلم تقدير و آفرينش بر آن جارى گرديد. و قضا و قدر و حكم پروردگار بر آن پيشى گرفت. او را به خاطر نعمت‏هايى كه عطا فرموده. سپاس مى‏گويم و از خشم و غضبش. به او پناه مى‏برم و از او طريق هدايت [و راه مستقيم‏] را طالبم، و از گم‏راهى و كجروى به آستانش پناه مى‏برم. هركس كه خدا او را ره‏نما باشد، رهايى خواهد يافت و طريق روشنى را پيدا خواهد كرد و سود فراوانى خواهد برد. و هركس كه از راه خدا دور افتد و يا منحرف گردد، خداوند هم او را به حال خود وامى‏گذارد و سرانجام سرگردان شده، در چاه گم‏راهى سقوط خواهد كرد.
گواهى مى‏دهم كه معبودى جز پروردگار يكتاى بى‏همتا نيست و او شريك و انبازى ندارد. و [گواهى مى‏دهم كه‏] محمّد صلى اللَّه عليه و آله بنده خدا و فرستاده برگزيده او و ولىّ مورد رضايت اوست كه براى هدايت بندگان مبعوث فرمود. او را در هنگامى برانگيخت كه پيغمبرى در ميان مردم نبود. و ملّت‏هاى جهان با هم در نزاع و اختلاف بودند و طرق هدايت از هم گسيخته شده و حكمت، كهنه گرديده و نشانه‏هاى هدايت و راه‏هاى روشن از بين رفته بود. در اين هنگام او رسالت پروردگارش را ابلاغ كرد. و دستور او را آشكار نمود. و حقّى را كه بر عهده داشت، ادا كرد. و ستوده در گذشت.
به تحقيق، زمام تمام كارها، در دست خداوند است و آنها از طرف خداوند در مجارى طبيعى و اسباب و در اندازه‏هاى خود. قرار مى‏گيرند. پس فرمان خداوند، از طريق تقدير، اجرا مى‏گردد و تقدير او، تا زمانى است و زمان آن، بسته به امضاى خداست. هر مدّتى نوشته‏اى دارد. (خداوند. هر چه را بخواهد، از بين مى‏برد و هر چه را بخواهد، نگه مى‏دارد. و اصل كتاب، در پيشگاه خداوند است) .
و بعد. خداوندعزّ وجلّ براى پيوند خانوادگى و نزديك شدن دل‏ها به يكديگر، خويشاوندى را مقرّر فرمود و به وسيله آن، پيوستگى ارحام را به يكديگر برقرار نمود. و آن را مايه رحمت و مهر قرار داد. و در اين، نشانه‏هايى براى جهانيان است.
خداوند در آيه محكم قرآنش فرمود : (اوست آن خدايى كه از آب. بشرى آفريد و او را [داراى خويشاوندى ]نَسَبى و دامادى قرار داد) . و نيز فرمود : (براى كنيزان بى‏شوهر و غلامان بى‏زن كه در خانه‏هاى شما هستند، وسيله ازدواج فراهم كنيد) . به درستى كه فلانى پسر فلانى، از كسانى است كه شما مقام او را از جهت خانوادگى مى‏شناسيد. و روش ادبى او را مى‏دانيد. وى تصميم گرفته كه با شما در زندگى شركت كند و خويشاوندىِ شما را بپذيرد. اكنون نزد شما آمده و خواستگار دختر جوان شماست. مهريّه او را طبق مقرّرات مى‏پردازد. مقدارى را اكنون مى‏پردازد و بقيّه را در آينده خواهد پرداخت. اينك خواستگارى (پا در ميانىِ) ما را بپذيريد و اين پسر را به دامادى بپذيريد و [او را ]به طرز نيكويى برگردانيد و با گفتارى خوب از خود راضى سازيد. از خداوند براى خود و شما و همه مسلمانان آمرزش مى‏خواهم».


1.رعد : آيه ۳۹.

2.فرقان : آيه ۵۴.

3.نور : آيه ۳۲.

4.الكافى : ج ۵ ص ۳۷۲ ح ۶.