فرمود:
مَن أدّى‏ فَريضَةً فَلَهُ عِندَ اللَّهِ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ.۱
كسى كه نماز واجبى را انجام دهد، در نزد خدا يك دعاى مستجاب دارد.
البتّه اين، در صورتى است كه مانعى براى اجابت دعا وجود نداشته باشد.۲

۲. جواز ورود به بهشت‏

دومين اثر نماز، اين است كه نمازگزار در جهان پس از مرگ، مى‏تواند از نعمت‏هاى بهشت جاويد، بهره‏مند گردد. در احاديث فراوانى به اين اثر اشاره شده است، مانند آنچه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نقل شده كه فرمود:
مِفتاحُ الجَنَّةِ الصَّلاةُ.۳
نماز، كليد بهشت است.
اين تعبير. مانند تعبير «اباحه بهشت براى نمازگزار»، حاكى از نقش تكوينى نماز براى بهره‏گيرى از نعمت‏هاى بهشتى است، بدين معنا كه افراد بى‏ايمان و بى‏نماز، در نظام تكوينى عالم آخرت نمى‏توانند از نعمت‏هاى الهى استفاده كنند، چنان كه اهل بهشت در پاسخ اهل دوزخ كه از آنها درخواست مى‏كنند از نعمت‏هايى كه برخوردارند به آنها نيز بدهند، مى‏گويند: (إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَفِرِينَ؛ خداوند، آن دو (آب و ساير نعمت‏هاى بهشتى) را بر كافران حرام كرده).۴ اين حرمت، حرمت تشريعى نيست؛ بلكه حرمت تكوينى است.


1.الأمالى. مفيد : ص ۱۱۸.

2.براى آگاهى از موانع اجابت دعا، ر.ك: نهج الدعاء، از همين مؤلّف.

3.سنن الترمذى: ج ۱ ص ۱۰ ح ۴.

4.اعراف: آيه ۵۰.