(الْيَوْمَ تُجْزَى‏ كُلُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ لَا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ. ۱ امروز. هر كسى به [موجب‏] آنچه انجام داده است. مجازات مى‏شود. امروز، ستمى نيست. همانا خدا زودشمار است).
بى‏ترديد اگر انسان به انجام دادن كارهاى ناشايست مجبور باشد. كارهاى او دستاورد او نيستند و مجازات كردن او ظلم است.
از امام على عليه السلام نقل شده است كه :
لا تَقولوا : أَجبَرَهُم عَلى المَعاصى. فَتَظلِموهُ.۲
نگوييد : [خداوند ] آنها را به گناهان وا داشته. كه [اگر چنين بگوييد،] در حقّ خداوند. ستم روا داشته‏ايد.
نيز از امام صادق عليه السلام روايت شده :
اللَّهُ أَعدَلُ مِن أن يُجبِرَ عَبداً عَلى‏ فِعلٍ ثُمَّ يُعَذِّبَهُ عَلَيهِ.۳
خداوند. عادل‏تر از آن است كه بنده‏اى را به كارى وا دارد و آن گاه او را به سبب آن. عذاب كند.

۳. مردود بودن نفى حسن و قبح عقلى و آموزه‏هاى دينى‏

نظريّه جبر، علاوه بر اين كه با عدل خداوند منافات دارد، حكمت نبوّت، امامت، معاد و نيز همه آموزه‏هاى دينى و حسن و قبح عقلى را نفى مى‏نمايد ؛ چرا كه انسان مجبور. همچون حيوانات و جمادات خواهد بود و در مورد اين موجودات نمى‏توان سخن از مسئوليت و تكليف و شريعت و معاد و ديگر آموزه‏هاى دينى به ميان آورد.
بنا بر اين. دلايلى كه آموزه‏هاى ياد شده را اثبات مى‏كنند. همگى دلايل ردّ نظريّه جبر نيز هستند.


1.غافر : آيه ۱۷.

2.عوالى اللآلى : ج ۴ ص ۱۰۹ ح ۱۶۴.

3.التوحيد : ص ۳۶۱ ح ۶.