۱۵۳۱۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اِحذَرُوا الغَفلَةَ ؛ فإنّها مِن فَسادِ الحِسِّ.۱

۱۵۳۱۸.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :اِعلَمْ وَيحَكَ يَا بنَ آدمَ ! أنَّ قَسوَةَ البِطنَةِ. و كِظَّةَ المِلْأةِ. و سُكرَ الشِّبَعِ. و غِرَّةَ المُلكِ. مِمّا يُثَبِّطُ و يُبطِئُ عنِ العَمَلِ. و يُنسِي الذِّكرَ. و يُلهِي عنِ اقتِرابِ الأجَلِ. حتّى كَأنَّ المُبتَلى بِحُبِّ الدنيا بهِ خَبَلٌ مِن سُكرِ الشَّرابِ.۲

۱۵۳۱۹.الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلامكُلُّ القَومِ ألهاهُمُ التَّكاثُرُ حتّى زارُوا المَقابِرَ !۳

۳۰۵۳

عَلاماتُ الغافِلِ

۱۵۳۲۰.لُقمانُ عليه السلام ( ـ لابنِهِ و هو يَعِظُهُ ـ ) : يا بُنَيَّ. لِكُلِّ شَيءٍ علامةٌ يُعرَفُ بها و يُشهَدُ علَيها... و للغافِلِ ثلاثُ علاماتٍ : السَّهوُ. و اللَّهوُ. و النِّسيانُ.۴

۱۵۳۲۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام ( ـ في صفةِ الغافِلِ ـ ) : و هُو في مُهلَةٍ مِن اللّه ِ. يَهوِي مَع الغافِلينَ. و يَغدُو مَع المُذنِبينَ. بلا سَبيلٍ قاصِدٍ. و لا إمامٍ قائدٍ... حتّى إذا كَشَفَ لَهُم عن جَزاءِ مَعصِيَتِهِم،و استَخرَجَهُم مِن جَلابِيبِ غفلَتِهِم. استَقبَلُوا مُدبِرا. و استَدبَرُوا مُقبِلاً. فلم يَنتَفِعُوا بما أدرَكُوا مِن طَلِبَتِهِم. و لا بما قَضَوا مِن وَطَرِهِم.۵

۱۵۳۱۷.امام على عليه السلام :از غفلت بپرهيزيد كه آن ناشى از تباهى حسّ و دريافت است.

۱۵۳۱۸.امام زين العابدين عليه السلام :واى بر تو اى فرزند آدم! بدان كه سنگينىِ پُرخورى و رخوت و تنبلىِ برخاسته از انباشتنِ معده و مستى سيرى و غفلتِ حاصل از قدرت، از چيزهايى هستند كه انسان را در زمينه عمل كُند و تنبل مى كنند و ذكر خدا را از ياد او مى برند و از نزديك بودن مرگ، غافل مى سازند، تا جايى كه گرفتار دوستى دنيا، گويى از مستىِ شراب، ديوانه شده است.

۱۵۳۱۹.امام باقر يا امام صادق عليهما السلام :تفاخر به بسيارىِ مال و فرزند، همه مردم را به غفلت كشاند تا جايى كه به ديدن گورها رفتند.

۳۰۵۳

نشانه هاى غافل

۱۵۳۲۰.لقمان عليه السلام ( ـ در اندرز به فرزندش ـ ) فرمود : پسرم! هر چيزى را نشانه اى است كه با آن شناخته مى شود و به وجود آن گواهى مى دهد... و غافل را سه نشانه است : سهو و سرگرمى و فراموشى.

۱۵۳۲۱.امام على عليه السلام ( ـ در توصيف غافل ـ ) فرمود : او در اين چند صباحى كه خداوند مهلتش داده است، با غافلان سرگرم است و روز خود را با گنهكاران سپرى مى كند، بى آن كه راه راستى را بپيمايد و پيشوايى راهنما داشته باشد... تا آن كه خداوند كيفر گناهانشان را به آنان نشان داد و از پس پرده هاى غفلت بيرونشان آورْد، به آنچه بدان پشت كرده بودند (مرگ و آخرت) روى نهادند و به آنچه بدان روى آورده بودند (دنيا) پشت كردند و نه از آنچه طلبيدند و بدان رسيدند سودى بردند و نه از خواسته هاى خود كه به آنها دست يافتند، بهره اى يافتند.


1.غرر الحكم : ۲۵۸۴.

2.تحف العقول : ۲۷۳.

3.الأمالي للمفيد : ۱۸۴/۷.

4.الخصال : ۱۲۱/۱۱۳.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۳.