برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

محققان با کمک اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل پدیده ای به نام «خوشه عظیم کروی» را رصد کردند که حاوی ستارگانی با بیش از ۱۰ میلیارد سال سن است.آنها معتقدند این بزرگترین خانه سالمندان در کهکشان است. 

   

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل،  تلسکوپ هابل تصویری شگفت انگیز از یک مجموعه عظیم از ستاره های در حال پیر شدن منتشر کرده است. برخی دانشمندان معتقدند این بزرگترین خانه سالمندان در کهکشان به حساب می آید.

این مجموعهNGC۶۱۳۹  نام گرفته و صدها هزار ستاره را در خود جای داده که تصور می شود بیش از ۱۰ میلیارد سال قبل تشکیل شده اند.

این رویداد به نام «خوشه عظیم کروی» مشهور و  مجموعه ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی به یکدیگر مرتبط هستند و دور کهکشان راه شیری مدار می زنند.

 این خوشه ها معمولا حاوی صدها هزار ستاره هستند که تصور می شود در یک بازه زمانی تشکیل شده اند. همچنین خوشه ها حاوی قدیمی ترین ستاره های کهکشان راه شیری هستند که در اوایل تاریخچه به وجود آمدن آن تشکیل شده اند.

به هرحال این خوشه در جهت مرکز کهکشان راه شیری و در صورت فلکیScorpion دیده می شود. در خوشه مذکور  اجسام آسمانی جالبی وجود دارند.

  البته تلسکوپ هابل چند بار این صورت فلکی را بررسی کرده تا اجسامی مانند سحابی پروانه، منظومه های جالب با دوستاره و دیگر خوشه های کروی را رصد کند.

به هرحال اوایل این ماه ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا جامع ترین و واضح ترین تحقیق با نور ماوراء بنفش از کهکشان های ستاره ای نزدیک را رونمایی کردند. این تحقیق با کمک تلسکوپ فضایی هابل انجام شده بود.

 

آنها مشاهدات جدید هابل را با تصاویر آرشیوی هابل از ۵۰کهکشان کوتوله و ستاره های در حال تشکیل مارپیچ شکل در جهان ترکیب کردند.

این پروژه که Legacy ExtraGalactic UV Survey نام گرفته حاوی کاتالوگی از ستارگان هر یک از کهکشان های مورد بررسی، خوشه های ۳۰ کهکشان و همچنین تصاویر خود این کهکشان هاست.

دانیل کالزتی از دانشگاه ماساچوست و رهبر این تحقیق می گوید: تاکنون هیچ خوشه ستاره ای و کاتالوگی از ستارگان  با نور مافوق بنفش رصد نشده بود. نور مافوق بنفش برای ردیابی جوانترین و داغ ترین اجسام آسمانی به کار می رود. دانشمندان سن ستارگان را با کمک این شاخص ها بررسی می کند.

خوشه ستاره حاوی ۸ هزار خوشه جوان است که سن آن ها از یک تا ۵۰۰ میلیون سال است. این دسته بندی ستارگان ۱۰ برابر عظیم تر از خوشه هایی است که در کهکشان راه شیری دیده می شود.

 کاتالوگ ستارگان نیز حاوی ۳۹ میلیون ستاره است که حداقل ۵ برابر عظیم تر از خورشید است.

_منبع:پارس اسکای