برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

برخورد یک دنباله‌دار یا سیارک با سیاره مشتری، جو این سیاره را روشن کرد و یک منجم آماتور آمریکایی اولین فردی بود که این پدیده را رصد و گزارش کرد

این شب‌ها مشتری پس از نیمه شب به خوبی در آسمان دیده می‌شود و هر شب منجمان آماتور زیادی به آن می‌نگرند. در ساعت 11:35 به وقت جهانی روز 10 سپتامبر، دَن پیترسون از ویسکانسین آمریکا گزارش داد که در رصد پیش از سحر با تلسکوپ 12 اینچی خود، یک درخشش 2 ثانیه‌ای را در لبه شرقی مشتری مشاهده کرده است. وی گزارش خود را در فروم نجومی به نام آسمان‌های ابری منتشر کرد.

پس از انتشار این گزارش، اخترشناس آماتور جورج هال از تگزاس، گزارش داد که موفق شده است با تلسکوپ 12 اینچ خود این واقعه را به کمک ccd ثبت کند
چنین درخشش‌هایی در جو مشتری معمولا حاصل برخورد اجرامی مانند دنباله‌دارها و سیارک‌ها با جو مشتری است و نمونه معروف آن، برخورد معروف دنباله‌دار تکه تکه شده شومیکر لوی با مشتری در سال 1994 بود.

این سومین بار در تاریخ است که منجمان آماتور چنین پدیده‌ای را برای اولین بار روی مشتری ثبت می‌کنند. پیش از این نیز در سال‌های 2009 و 2010 گزارش‌های مشابهی انجام شده بود. دو سال پیش نیز منجم آماتور ایرانی صادق قمی‌زاده اولین فردی بود که وقوع طوفانی بزرگ روی زحل را تشخیص داد و گزارش کرد. این اتفاق نشان می‌دهد که منجمان آماتور که همواره در حال رصد آسمان هستند، می‌توانند در ثبت پدیده‌های ناگهانی به منجمان حرفه‌ای کمک کنند.

 

منبع: پارس اسکای