برگزاری گردهمایی دانش پژوهان کلاس های نج…

مرکز آموزش نجوم و معرفی علوم نوین آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری رصد اولین خورشید گرفتگی قرن

در مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

رصدخورشید گرفتگی جزئی

توسط مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

آغاز ثبت نام دوره پاییز1401

در مرکز آموزش نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

گزارش تصویری کلاس های تابستان 1401

مرکز آموزش نجوم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برپا نموده است

طبق پژوهش‌های جدید محققان، در دانشگاه دورهام انگلستان، ابر ماژلان بزرگ و کهکشان راه شیری احتمال دارد در حدود دو میلیارد سال آینده در هم ادغام شوند.

 

در بررسی‌ها تخمین زده شده است، این برخورد بسیار زودتر از برخورد پیش‌تر پیش‌بینی‌شدۀ کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا خواهد بود.

احتمال برخورد کهکشان آندرومدا و راه شیری در هشت میلیارد سال آینده تخمین زده شده است. ممکن است این برخورد، سیاهچالۀ مرکزی کهکشان ما را بیدار کند. وقتی این غول از خواب بیدار شود گاز و مواد اطراف خود را می‌بلعد و ممکن است تا ده برابر بزرگ‌تر شود. با بلعیدن مواد پیرامون، این سیاهچاله پرتوهای پرانرژی تابش خواهد کرد.

پرتوهای این آتش‌بازیِ خطرناک کیهانی احتمالاً اثر نامطلوبی بر حیات روی زمین نخواهد داشت، اما احتمال کمی وجود دارد که بر اثر برخورد ابر ماژلان بزرگ با کهکشان راه شیری منظومه شمسی به فضای بیرون از کهکشان پرتاب شود. کهکشان‌هایی مانند راه شیری با کهکشان‌های کوچکی محاصره شده اند که، مثل زنبورهایی که به دور کندوی خود در حرکت‌اند، دور آن می‌چرخند. معمولاً این اجرام برای میلیاردها سال آرام به دور کهکشان  مرکزی می‌گردند؛ اما بالاخره زمانی این کهکشان‌ها به کهکشان مرکزی نزدیک می‌شوند و با آن برخورد می‌کنند و بلعیده می‌شوند.

حسام وکیل/ مجله نجوم

منبع: phys.org